IJshaar op paddenstoel?
Mijn schoonzus stuurde deze foto die zij op 10 december heeft gemaakt bij het Oudmeer in de buurt van Son. Op een open plek waar ook geen sneeuw lag. Wij dachten allebei meteen aan ijshaar, maar in de uitzending van Vroege Vogels vanochtend werd alleen gesproken over ijshaar op hout. Dus de vraag is nu: is het ijshaar? aangevroren mist? Wie kan ons er meer over vertellen?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (19)
Toch nog het verlossende woord. Dank aan Herman Stevens voor oordeel met zijn duidelijke onderbouwing.
Alsnog ontving ik een reactie van een paddenstoelerkenner- Herman Stevens- die eerder over ijshaar te beluisteren was in een radioprogramma van VV. (dd.3.2.2012)
Hij meldde ook dat hij tot dit jaar geen meldingen kreeg van ijshaar op een paddenstoel.
Dit was zijn reactie:
´´Op de foto van cancellaria staat geen ijshaar.
a. Dit is ijsvorming in dunne schijfjes, door de wind veroorzaakt bij een temperatuur onder nul waarbij vocht uit de plant/bodem blijft komen.
b. IJshaar wordt op wel meer houtsoorten gevonden dan alleen vooral beuk en soms eik.
Als reactie op de oorspronkelijke vraag van TransanneBP (18.12.22)
2. Met de huidige kwaliteit van foto is het naar mijn mening wel een soort ijshaar. Ik zie toch dunne lange haren/draden... dus oneens met Rob Crispijn.
Mijn onderbouwing van dit voorkomen op de paddenstoel:
a. De paddenstoel is een boleet, dus heeft een dikke buisjeslaag aan de onderkant van de hoed
b. De hoed is rottend, dat rottingsproces zal ook vocht afgeven, dat kan (via de buisjes en bovenliggende hoedhuid) naar boven de paddenstoel uit.
c. Op 9 december was het de eerste avond met behoorlijke vorst. In Eindhoven (bij Sons) ging 's avonds de temperatuur op 10cm hoog snel naar -6 graden en later in de nacht -7 graden. Mogelijk hierdoor eerder mogelijkheid om in deze rottende hoed van een boleet dat er vocht"straaltjes" naar buiten kwamen en daar bevroren als haren. ´
Zoveel reacties op mijn vraag naar aanleiding van de foto van mijn schoonzus !!! Het waren interessante en leerzame aanwijzingen. De ervaringen en meningen erover blijven verschillend. Ikzelf sta nog steeds voor beide opvattingen open, maar nijg toch het meest naar die van Jeanette en de experts.
Nu hoop ik nog dat ik zelf ook een keer ijshaar én ruige rijp zie en met de kennis van nu zal dat een nóg bijzondere waarneming worden.
Iedereen heel hartelijk dank. Fransanne
De paddenstoelenexperts hebben daar toch een andere mening over.
Kijk eens op de foto´s hieronder:
de 4e foto hier en zie ook hier.
Deze foto hoort bij mijn laatste reactie
Het is niet waar dat alleen maar op loofhout voorkomt. Wij hebben het thuis een keer gehad op stengels van uitgebloeide platen.
IJshaar verwaaid.
IJshaartjes naar dezelfde kant.
Tineke