jonge rode wouw
HOE GROOT IS DE RODE WOUW WANNEER HIJ VOOR 'T EERST VLIEGT ?
Dit jaar zag ik er vorige week veel meer dan de vorige jaren in Ovifat (B4950Weismes/Waimes), soms meerdere tegelijk en kleiner.
Zou 't kunnen dat er zo vroeg in 't jaar al jonge uitvliegen?
Hoe groot zijn die jongen?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (2)
Dit vond ik nog op internet over de grootte:
"De grootteverschillen tussen volwassen (adult) en juveniele Rode wouwen (Milvus milvus) zijn voornamelijk te zien in de verenkleed, staartvorm en overall formaat. Juveniele vogels hebben meer bruin en donkerbruine verenkleed dan volwassen, die een meer roodbruine kleur hebben. De volwassen rode wouw heeft een diepe, gevorkte staart, terwijl de juveniele staart afgeronder is. De volwassen rode wouw is ook groter dan de juveniele vogel.
De grootteverschillen in detail:
Volwassen:
Rode wouwen zijn grote roofvogels en zijn duidelijk groter dan een buizerd.
Spanwijdte: 145-165 cm Juveniel:
De juveniele staart is afgeronderd en niet gevorkt, zoals bij de volwassen vogels.
De juvenielen zijn in het algemeen kleiner dan volwassen vogels, maar de exacte grootte variƫert.
De vrouwtjes zijn meestal groter en zwaarder dan de mannetjes.
De rode wouw is slank en sierlijk en gemakkelijk te herkennen aan de lange, diep gevorkte staart."
Lijkt me wel vroeg om nu al rondvliegende jonge Rode wouwen te zien .Zie hier.
Mannetjes zijn ietsje kleiner dan het vrouwtje maar dat is een subtiel verschil. Misschien waren de afstanden verschillend en leek de een kleiner/groter dan de ander.
Hier nog een interessant filmpje over de Rode wouw.