Jonge specht
Wat kan ik doen?
Moeder specht met twee jongen, eentje kan vliegen, de andere niet maar die kan wel klimmen. De laatste zwerft door onze tuin, heeft het al twee nachten overleefd, zo te zien is er iets mis met zijn linkervleugel, hij wordt nog wel door de moeder gevoerd.
Een paar vragen: De moederspecht voert de jongen de hele dag met pinda’s, is dat wel goed voor hun gezondheid en opvoeding als ze niet het voorbeeld van insecten vangen krijgen en nu zo gewend raken aan mensen?
Kunnen we iets doen voor dat jong of moeten we de natuur zijn gang laten gaan?
Alvast bedankt, Klari
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (9)
adequaat reageren in zo een geval toch wel de juiste oplossing; wachten loont niet. De dierenambulance is er niet voor niets.
Fijn dat je terugrapporteert, Klari!
Tja, je weet het dus niet. Het kan zijn dat het jong toch gepakt is en meegenomen en de rest de vleugels heeft genomen.
Ja, zo'n bericht aan de Vogelbescherming schiet dus inderdaad niet op..........
Ik heb in mijn regio (Den Haag) goede ervaringen met de Dierenambulance die je kan bellen: ze geven dan of advies of komen zelf kijken.
Maar in dit geval maakt het dus niet zo veel uit, ze waren al weg.
Groet, Minke.
Na het plaatsen van mijn laatste reactie op 8 juni meteen weer gaan kijken in de tuin. Het hele gezin was verdwenen en ik heb ze niet meer terug gezien, ook geen dood jong dus misschien is het goed afgelopen.
De vogelbescherming heeft tot nu toe niet gereageerd.
Iedereen bedankt voor de antwoorden.
net wat Minke aanraadt, de dierenambulance bellen, DOEN!
succes
Vader gr.b. specht heeft een rode vlek in de nek, die bij moeder specht ontbreekt. De juvenielen hebben een rood petje, Klari.
op deze link en hier kun je man, vrouw en jong bekijken.
Ben benieuwd hoe de Vogelbescherming gaat reageren.
Ik heb vaker gehoord dat een antwoord per mail wel even op zich kan laten wachten en dat je misschien beter kan bellen?
Ik zie op hun site dat ze dat ook zeggen: bij urgente zaken bellen. Ik weet niet of dat jong nog een nacht overleven gaat.......
Minke.
NB: Grote bonte specht: vrouw geen rood op de kop, man een rode band op de kop, jongen rood petje.
Bedankt voor de reacties. De moederspecht heeft geen rood petje maar de twee jongen wel, zo nu en dan zit er een tweede volwassen specht bij met wel een rood petje.
Het voeren van pinda's kan niet zo'n kwaad las ik op vogelbescherming. Ik heb ze een mail gestuurd met dezelfde vragen en dat ik dat op V.V. postte en doorgestuurd werd naar vogelbescherming.
Ik wacht hun reactie nu even af Minke.
Nogmaals bedankt voor de reacties en goede raad.
Zeker een juveniele Grote bonte specht met dat rode petje, Klari.
Dit is de opvatting van de Vogelbescherming over het voeren van pinda's.
Je zou even contact met de Vogelbescherming kunne opnamen of ze vinden dat je iets zou moeten doen, en zo ja, wat. Vogelopvang, niets doen en de natuur z'n gang laten gaan, iets anders...neem aan dat zij wel vaker dit soort vragen krijgen. Je kunt ze bellen of mailen; info op de link.
Als het jong na twee dagen nog niet kan vliegen dan gaat dat niet meer vanzelf goedkomen. Hij is dus een makkelijke prooi voor roofvogels, katten etc. En Moeder zal op enig moment ophouden met voeren.
Er zijn mensen die vinden dat je dit dan moet laten gebeuren. Ik zou nu de Dierenambulance bellen. Misschien is er door hen wat aan te doen? Of kan hij een beschutte leefplek krijgen? Dat dieren elkaar verwonden/opeten is waar en natuurlijk, maar voor mij niet als het op deze manier onder mijn ogen gebeurt.
Maar dat is mijn persoonlijk standpunt. Er zijn ook andere.
Groet, Minke.