Jonge torenvalk? Of een smelleken?
Hoi,
Deze foto is twee weken geleden gemaakt boven de weiden van Gouderak, onder Gouda. Wat een prachtige locatie!
Het determineren van roofvogels is zo lastig. Ik kwam uit op een jonge torenvalk vanwege de verticale strepen op de borst. Maar ze heeft ook iets weg van een smelleken, al is die erg zeldzaam. Natuurlijk kan het ook nog iets anders zijn. Wie het weet, mag het zeggen ;-).
In de reacties een tweede foto.
Alvast bedankt!
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (8)
Jazeker een boomvalk.
Mooie waarneming!!
Groeten, Wil
Op deze foto zie je duidelijk de overeenkomsten met de vogel die jij hebt gefotografeerd. Lange spitse vleugels, koptekening, vliegbeeld....kan niet missen. Ik heb ze ooit een aantal jaren gevolgd, en herken ze nu dan ook onmiddellijk.
Je hebt een Boomvalk - Falco subbuteo op de foto gezet, Bas! Prachtige vogels die in Zuidelijk Afrika overwinteren en in de zomer hier te zien zijn als ze achter libellen, insecten of op vogels jagen. Altijd weer mooi om die waar te nemen en als je ze eenmaal hebt gezien en weet waar je op moet letten, zijn ze duidelijk herkenbaar.
Bij gelegenheid zet ik de foto op waarneming.nl. Laat hier weten wat eruit komt.
en het Smelleken is nl. veel kleiner.
Om zeker te zijn zou ik deze foto’s ook op waarneming.nl plaatsen.
Gr. Ingrid
Tweede foto