Kakkerlakken
Hallo, ik ben in paniek want ik heb (29/7/25) in iets meer dan een week tijd 3 kakkerlakken aangetroffen in de keuken.
De eerste was vorige week op het aanrecht naast de kookplaat de tweede een paar dagen later op de muur bij de prullenbakken en gisterenavond 8/8/25 de derde op de eettafel. Ik vind ze alle drie er anders uitzien wel lijken ze allemaal een witte band te hebben achter de ogen, dit is niet echt met de blote oog zichtbaar wel duidelijk op de foto's en film. Google en cgpt zeggen dat het een Duitse kakkerlak nimf is die net verveld is. Weet iemand het verschil tussen een Duitse kakkerlak nimf en een bleke of dwarsbandkakkerlak? Ik kan geen afbeeldingen vinden van Duitse kakkerlak nimf om te vergelijken, als wel nimfen zijn dan zijn ze al bijna volwassen denk ik want ik zie wel vleugels volgens mij.
Ik woon aan de kust, heb geen tuin maar er is wel voor en achter mijn huis veel groen. Er is een kelder in het pand en die is erg goor lijkt mij prima plek voor ongedierte en verder is het hele pand slecht onderhouden en heb ik en mijn buren last van vocht en schimmel. Twee buren een naaste en boven hebben zich gemeld met muizen overlast, ik heb geen muizen waarschijnlijk door dat ik een kat heb. het zou mij niks verbazen als het wel om ongedierte gaat en niet om buiten kakkerlakken zoals de bleke en dwarsband bijv.

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (12)
Help, dinsdagavond dit insect gevonden in een ovenschaal in de kast waar de pannen staan. De insect was dood. Weet iemand wat het is?
Ik vind de laatste tijd veel insecten in huis. Heb ook voor de 3 keer in korte tijd een groene springhaan op bezoek. Ik vang die en dan leg die buiten waar die hoort.
Alvast bedankt.
Groetjes
Beste Arp,
Super bedankt voor uw hulp, tijd en interessante info.
Ik denk niet dat u onzin praat, integendeel merk juist dat u veel kennis hebt.
Groetjes
Hallo dasyug,
maak je geen zorgen om het hygiëne-verhaal, dat heeft niks met de kakkerlakken te maken die je in huis vindt. Echt niet. Niks nakkes nada. Deze beestjes zijn naar binnen verdwaald en willen ook liever weer gewoon terug naar buiten.
Als je daadwerkelijk één van de plaagdiersoorten in huis zou hebben, dan zou het een ander verhaal zijn. Dan is het wel zaak om niks aan eetbaars voor ze over te laten. Maar zoals gezegd: Dit zijn GEEN plaagdierkakkerlakken.
In antwoorden op oudere vragen hier op het forum heb ik al vaker wat summiere uitleg gegeven over de herkenning van sommige soorten. In m'n antwoord op je vorige vraag heb ik je wat tips/links gegeven waarmee je die info terug kunt vinden.
Je had wel begreoen dat de rode woorden in de tekst links zijn die je aan kunt klikken om op een andere pagina met meer info te komen?
Het is niet erg zinvol qua tijdsbesteding om hier nu maar even uit de losse pols een kakkerlakkensleutel te publiceren. Er komt nog een keer een publicatie aan waarin zoiets zal zijn opgenomen, maar het is beslist niet simpel om 'even' een beschijving van verschillen te geven die ook echt altijd klopt.
Officieel moet je voor een deftige indentificatie per se een volwassen mannetje van een populatie vangen, vermoorden, ontleden en onder een microscoop leggen.
Van alle soorten ziet bijna elke stadium er weer behoorlijk anders uit dan de voorgaande. Mannetjes en vrouwtjes verschillen niet alleen in vorm en vleugellengte, maar soms ook wat in kleuraspecten. Een 'zwanger' vrouwtje ziet er anders uit dan een verse en er zijn binnen de soorten ook nog eens (kleur)varianten. Ook kan de tekening/kleur van elk stadium flink verschillen (van donker/zwaar getekend tot bleek/licht getekend), vermoedelijk afhankelijk van omgevingsfactoren en de ontwikkelingsgradatie binnen het stadium .
Het is niet voor niks dat ik bij de kwaliteit van de foto's die hier gemiddeld gepresenteerd worden vaak liever een slag om de arm houd - ook al is het wel aannemelijk wat het 'zal zijn'.
Voorlopig zul je het dus moeten doen met de eerder gegeven info en links in oudere antwoorden hier op het forum.
Of eventueel gewoon geloven dat ik niet uit m'n nek zit te zwetsen hier als ik zeg dat er niks aan de hand is en het gewoon Dwarsbandjes zijn. Is ook een optie misschien ;o)
Heel veel sterkte in elk geval met je hele gezondheids- en woonsituatie. Ik hoop voor je dat alles weer een beetje op z'n pootjes terecht gaat komen(!)
Vriendelijke groet,
Arp
Beste Jeanette en Arp,
Bedankt voor de informatie.
Wat is het verschil tussen een Duitse kakkerlak nimf en een bleke of dwarsbandkakkerlak qua uiterlijk? Zien die er anders uit of lijken ze erop tijdens het vervellen en in verschillende stadia?
Ik heb geen tuin er zijn wel veel bomen aan de overkant en struiken die zijn eergisteren gesnoeid en achterin is een parkeerplaats met veel wildgroei en bomen.
Wat betreft de hygiëne in huis, ik snap dat dat heel belangrijk is en om heel eerlijk te zijn was dat veel beter een paar jaar geleden.
Ik ben een jaar niet in mijn huis geweest omdat ik voor mij terminale moeder moest zorgen ver weg en toen ik terug was mijn huis vervuilt, de persoon die dat moest onderhouden (die daar verbleef) heeft dat niet gedaan. In de tijd dat ik bij mijn moeder was voelde ik mij niet lekker en 2 jaar later ben ik erachter gekomen dat ik ziek ben. Zo ziek dat ik mijn bed niet uit kon en niet kon lopen. Ik heb helaas geen hulp in huis ontvangen, wmo thuishulp aangevraagd bij de gemeente en dat is geweigerd omdat een familielid maar mijn huis moest schoonmaken. Met als resultaat dat mijn huis niet meer schoon is, ik doe mijn best maar kan weinig en kan geen schoonmaker betalen. Ik stofzuig paar keer per week en afstoffen en dagelijks de kookplaat en zink. Maar echt grondig schoonmaken lukt mij niet ik kan niet bukken en de keukenkastje bv schoonmaken. Lang verhaal.
Ik maak mij zorgen.
Groetjes
Hallo dasyug,
Het meeste is algezegd. Vorige week en zojuist door Jeanette. De foto's zijn beslist niet de duidelijkste maar het zullen allemaal Dwarsbandjes, of sommige foto's misschien een andere 'boskakkerlak' (te onduidelijk) maar beslist GEEN plaagdiersoort.
Nog even extra een goedkoop stukje knip/plak:
Vergelijk het een beetje hiermee:
Wij hebben hier onder het rieten dak van een oude boerderij een hoornaarsnest zitten. Geen groot nest en het zijn prachtige beesten en het levert ook nog eens ontzettend leuke waarnemingen op, onder andere van een zeldzame Hoornaarkortschildkever die we regelmatig in huis hebben en waarvan we de enige foto's everooit van parende exemplaren hebben kunnen maken. Maar het punt is dit: Uiteraard hebben we dus, in het seizoen, bijna elke dag één of twee hoornaars binnen. Arme beesten vliegen overal tegenaan, wanhopig op zoek naar een uitgang. Dus gewoon voorzichtig oppakken (ze steken absoluut niet snel) en weer naar buiten helpen.
Of rond mei natuurlijk heel regelmatig dikke Meikevers die naar het licht vliegen en binnen verdwalen.
Maar dat wil dus niet zeggen dat er een hoornaarsplaag of meikeverplaag in huis is. Die beesten leven tegen onze gevel aan (of komen op ons licht af) en komen dan (uiteraard) ook wel eens binnen.
Zo is het ook met je kakkerlakken.
Je hebt ongetwijfeld een mooie populatie in je tuin en het gros ervan zal zitten in struikjes/groen dat tegen jullie gevels, schuurtjes of tuinmuurtjes ofzo aangroeit.
Ga maar eens zoeken in de tuin, dan zul je er vast meer kunnen vinden. Ze 'wonen' dus heeeel dichtbij jullie binnenverblijf. Dichterbij dan de gemiddelde wesp, zweefvlieg, langpootmug of ander gespuis dat binnenkomt. Dus is er ook een grotere kans dat ze binnenkomen - net als onze hoornaars bijvoorbeeld.
In tegenstelling tot die hoornaars (misschien), heb je van de kakkerlakjes echt niks te vrezen. Ze bijten of steken niet en gaan binnen (normaal gesproken) net zo snel dood als de gemiddelde vlieg of bij of wat dan ook. Vooral door uitdroging. Sterker nog. Elke willekeurige vlieg die je in huis hebt zal het vermoedelijk langer volhouden en bovendien negen van de tien keer ook beter in staat zijn zich juist in huis (prullenbak/fruitschaal) prima voort te planten. Dan is zo'n vlieg dus veel eerder een 'plaag' dan een 'boskakkerlak' of hoornaar. Boskakkerlak hier even als verzalenaam voor de inmiddels 6 soorten van nature buiten levende kakkerlakken in Nederland.
Op elke regel is een uitzondering te verzinnen. Deze kakkelakken kunnen zich in een modern, redelijk geïsoleerd huis beslist niet handhaven. Ze hebben vocht en voedsel nodig. Voedsel zal veelal het probleem niet zijn - het zijn echte opruimers die zich van allerlei restjes afval kunnen bedienen: Kruimels op aanrecht of op de grond, rotte plek in fruit op een fruitschaal of zelfs van wat ze vinden in de aarde van je kamerplanten. Theoretisch zou ik me voor kunnen stellen dat ze in een oude tochtige woning met hier en daar een lekkage of andere natte plekken misschien kans zouden zien om wat langer te overleven en een eipakket op een vochtige, koele plek zou kunnen overwinteren om het volgende voorjaar uit te komen. Je kunt zoiets nooit 100% uitsluiten zonder de woning goed te kennen. Maar het is met de gemiddelde bouwkwaliteit in Nederland wel heel erg onwaarschijnlijk.
Deze beesten 'horen' gewoon buiten.
Sommige andere kakkerlakken (de plaagsoorten) 'horen' juist binnen - die kunnen buiten juist weer veel slechter overleven en (vooral) voortplanten. Dat zijn veelal van origine tropische soorten die veel meer warmte nodig hebben en beter tegen droogte kunnen. Daar zitten een paar flinke jongens tussen van een 3-4cm give or take, maar ook een paar kleinere die ongeveer net zo groot zijn als de buitenkakkerlakken (grofweg 1cm). Dat zijn de (iets grotere) Duitse kakkerlak (Blattella germanica) en de (iets kleinere) Huiskakkerlak (Supella longipalpa). Als je die in huis zou hebben zou het verstandig zijn om er wat aan te doen. Maar die zien er echt duidelijk anders uit.
Héééél misschien is zo'n ranzige, vochtige kelder als waar jij het over hebt zo'n uitzonderlijke plek waar Dwarsband- of Barnsteenkakkerlak zich theoretisch wat beter zou kunnen handhaven, maar het beest heeft er helemaal geen aanleiding voor. Zo'n kelder is waarschijnlijk koud en helemaal niet aantrekkelijk. Deze soorten hebben juist behoefte aan warmte en beschutting en kruipen daarom tegen onze gevels aan, vooral zuidelijke, lekker opwarmen in de zon en stenen die ook 's avonds lekker de warmte vasthouden. Eipakketje worden daar ook neergelegd, want die overleven tegen de beschutting van onze warme gevels aan de winter veel beter - voor zover we die nog hebben in Nederland.
Hartelijke groet, Arp
Allemaal Dwarsbandkakkerlakken; ze kunnen er in verschillende stadia anders uitzien. Ga niet altijd af op de beoordeling Google en cgpt!!
Je had toch al een antwoord op je eerdere vraag gekregen?
Zorg voor een schoon en droog huis . Het is belangrijk dat ze geen voedsel vinden. Zorg voor goede hygiene.Kakkerlakken hebben een voorkeur voor vochtige en zoete voedingswaren. Als ze die niet vinden, dan kiezen ze voor huisstof, afval, vetdruppels, dode insecten, textiel en papier (bijvoorbeeld verpakking van etenswaren). Goed ventileren, ze houden niet van kou en je kunt kieren en naden dichten.
En zoals al eerder gezegd: vangen en buiten zetten. Geen paniek. Drie kakkerlakken....
Hier en hier kun je nog andere soorten zien.
Eettafel
Eettafel
Op de muur bij de prullenbakken deze is iets duidelijker.