Kemphaan, goudplevier?
Een tijdje terug heb ik hier een (onduidelijke) foto gepost met de vraag welke vogel dit was, en als antwoord kreeg ik dat dit waarschijnlijk een kemphaan was. Dit was 29-01-2022 in de Oosterpolder Bunschoten.
Een week later zijn we in de Polder Arkemheen geweest, en hebben we daar ook een boel vogels gezien waarvan we toen zomaar hebben aangenomen dat dit dus ook kemphanen waren (we zijn zeer beginnende vogelaars). Echter later zag ik dat er die dag ook goudplevieren daar waren gezien (05-02-2022), en bij nadere inspectie van de foto die ik heb gemaakt twijfel ik nu. Kan iemand mij duidelijkheid bieden? Alvast bedankt!
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (2)
Dankuwel voor uw reactie. Inmiddels via vogelvisie en het waarneming forum uitsluitsel gekregen over dat dit inderdaad goudplevieren zijn. De vogelgids die u noemt hebben wij inderdaad (met nog meerdere anderen, vogelen is iets waar je heel hard induikt haha, super leuk). Deze gids heeft mij inderdaad het inzicht gegeven dat dit mogelijk een goudplevier was, vandaar deze post. Ik vond het namelijk geen slecht idee om om bevestiging te vragen van veel meer ervarener vogelaars, er valt voor mij namelijk nog genoeg te leren. Nogmaals bedankt in ieder geval voor uw reactie en wie weet tot ziens bij mijn volgende raadsel!
Met een dergelijke foto is dat wel heel erg lastig; ik zie vooral Kieviten op de foto en nog wat soorten die zo niet te onderscheiden zijn, Sacha.
Je zet er een link bij van Vogelvisie met één foto; veel vogels veranderen van verenkleed gedurende het seizoen. Verder overigens een uitstekende site.
Je kunt ook eens eens op waarneming.nl kijken om de verschillende stadia te zien.
Hier een voorbeeld van de Goudplevier.
Als je geintereseerd bent in vogels, kan ik je een goede vogelgids van harte aanraden die duidelijk maakt op welke details je moet letten.Dit is nog altijd een topper.