Kippenvoer voor duiven?
Al jaren voer ik de vogels in mijn tuin. Op een voedertafel strooi ik zonnebloempitten voor de kleine vogeltjes en op de grond een granenmengsel voor de duiven. Er gaat behoorlijk wat vogelvoer doorheen en ik vroeg me af of dat niet goedkoper en vooral duurzamer kan. Ik zag dat er nu circulair kippenvoer bestaat, gemaakt van reststromen uit bakkerijen. Zou dat een goed alternatief voor de duiven zijn, of is kippenvoer voor hen niet geschikt?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (2)
Hallo, waarom strooi geen gewoon duivenvoer? Dat speciale kippenvoer bestaat uit brokjes en valt uit elkaar bij vocht, dan heeft geen enkele vogel er nog wat aan en is het aan de muizen en de slakken.
Waarom duivenvoer als er ook strooivoer is voor vogels? Duivenvoer is veel grover en vooral geschikt voor de grote vogels, terwijl de kleinere vogels veel meer gebaat zijn met kleinere zaadjes. Zonnebloempitten zijn vooral te eten door vogels als vinken, groenlingen , boomklever, gr. b. specht, en mussen die een strevige snavel hebben al eten mezen er ook graag van. Maar voor bijv. de roodborst, heggenmus , winterkoninkje, merels zijn die weer minder geschikt. Havermoutvlokken zijn goed voor het roodborstje.
Als het om de prijs gaat: voor circulair kipopenvoer betaal je voor 12,5 kg. 15 euro.
Zelf betaal ik voor mooi , gevarieerd klein strooivoer van 20 kg. 21 euro. Je moet met strooivoer ook wel oppassen; er zijn merken die ook veel grof zaad er in verwerkt hebben en mijn ervaring is dat veel tuinvogels dat laten liggen cq het van de voerderplek af gooien. En dat trekt dan weer muizen en ratten aan.
Of circulair kippenvoer een goed alternatief is, weet ik niet; geen ervaring mee. Het klinkt sympatiek, maar mischien is het goed dat bij de Vogelbescherming na te vragen.
Afhankelijk van hoe/waar je woont is het de vraag is of je speciaal de duiven moet voeren....die kunnen nu in het veld nog voldoende aan restanten van de mais en zaden vinden. bessen en regenwormen, maar goed, dat is een keus. Of anders pikken ze wel een graantje van het opgehangen/neergelegde voer in tuinen mee. In steden is er vaak een overvloed aan duiven door het bijvoeren, en in verschillende steden is het zelfs verboden. Maar misschien woon je buiten...en dan kunnen ze nu nog volop natuurlijk voedsel vinden. Komen er Holen-, Houtduiven of Turkse tortels op het voer af?
Misschien leuk om nog even op de site van de Vogelbescherming te kijken wat en wanneer je welke vogels te eten kunt geven.
En zorg vooral altijd dat er fris, schoon water op een veilige plaats staat; dat is zeker belangrijk als de vogels zaden eten, maar ook van belang om in te kunnen baden.