Klein grut
Ik hang in de tuin vetbolletjes op en in 2 vogelhuisjes leg ik vogelzaad. Alles in de hoop op meesjes, roodborstjes en ander klein grut. Het zit al achter klein gaas.
Echter, ik er komen vooral dikke stadsduiven, spreeuwen en kauwen op af. Grote dikke veelvraten.
Is er iets wat ik kan doen om juist die kleine vogeltjes te trekken.
Echter, ik er komen vooral dikke stadsduiven, spreeuwen en kauwen op af. Grote dikke veelvraten.
Is er iets wat ik kan doen om juist die kleine vogeltjes te trekken.

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (2)
In mijn tuin is het precies hetzelfde. Het zaad en de vetbollen blijven onaangeraakt. Wat ik doe: ik stamp de vetbollen fijn en voer zonnebloemkernen. Met zaad en ander voer ben ik voorlopig gestopt. Ik heb kleine voerschaaltjes met ketting gekocht voor het voer en hang die in de boom. De kauwen en eksters laten die met rust. Het aangeboden voer wordt alleen gegeten door (heel veel) mezen en een enkel roodborstje. Wellicht moet het nog meer gaan winteren voor de rest komt, maar saai is het wel en de achteruitgang van de vogelsoorten is schrikbarend. Was vorig jaar ook al zo.
Groet, Tineke
Ja, grote vogels willen ook graag eten en hun magen vullen, maar ik snap je probleem hoor. Die vraag komt hier vaker langs.
Er zijn voedersilo's te koop met een beschermkooi er omheen waardoor grotere vogels en eekhoorns niet bij het voer kunnen komen, maar de kleine vogels wel.
Op internet kun je even zoeken naar voedersilo met beschermkooi; dan komen er verschillende langs.
Als je handig bent kun je ook proberen zelf een constructie te maken met gaas.
Wat ook kan, is dat je bij de kringloop een vogelkooi (voor kanaries of andere kleine vogels) koopt en daar het voedsel in hangt. Klein deurtje open en al snel vinden de vogeltjes dan de weg. Wel goed om dan iets van plastic of deksel aan de bovenkant te plaatsen, zodat het voer niet nat wordt.
Succes ermee!