Kleine vliegenvanger
Vorige zomer meen ik een kleine vliegenvanger gespot te hebben in Drenthe. Zowel het vrouwtje als het mannetje. Het vrouwtje zat op een nest. Het mannetje in de buurt. Volgens een vogelaar kon dat niet in Nederland. Helaas had ik geen foto . Nu ga ik deze zomer weer naar dezelfde plek en hoop wederom op een ontmoeting. Vraag: is het uitgesloten een kleine vliegenvanger tegen te komen in Nederland/ Drenthe?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (4)
Mijn i teresse in vogels is wel gewekt.
info SOVON-vogelonderzoek over de Kleine vliegenvanger:
´Buiten broedtijdVoorjaarswaarnemingen van deze in India en Pakistan overwinterende soort beperken zich nagenoeg tot de periode tussen eind april en begin juni, met de piek in de tweede helft van mei. Het jaarlijkse optreden is wisselend en lijkt deels samen te hangen met het optreden van krachtige oostenwinden in de trektijd. Sommige mannetjes, vaak niet geheel uitgekleurde vogels, blijven dagen- tot wekenlang hangen en zingen dan regelmatig. De najaarswaarnemingen vallen tussen eind augustus en eind oktober, met name eind september en in de eerste helft van oktober. Ze concentreren zich meer dan de voorjaarswaarnemingen op de kuststrook. Vaak gaat het om ringvangsten.
BroedtijdDe Kleine Vliegenvanger broedt op slechts 150 km van de Nederlandse grens in Noord-Duitsland. Ondanks enige tendensen tot uitbreiding in westelijke richting, bleef een vestiging als broedvogel in ons land tot nu toe uit. Enkele malen werden broedgevallen geclaimd, waaronder in Overveen (1983), 's-Gravenhage (1988) en De Steeg (1989). Fotografisch bewijs ontbreekt evenwel.
Gezien het feit dat de vogels twee keer gebroed hebben, maakt al duidelijk dat het geen Kleine vliegenvangers kunnen zijn geweest. Misschien Roodborstjes?
Of Gekraagde roodstaarten?
De observatie was in noord Drenthe, in de buurt van Eext. Aan de rand van het bos op een redelijk lichte plaats. Het nest bevond zich op 1,50 hoog tegen de muur van een huis. Beschut gemaakt aan de onderkant van krans van dennentakken. Nest is twee maal gebruikt voor de leg van eerst vier en daarna drie eieren. Iig bedankt voor de reactie
Het zou inderdaad bijzonder zijn geweest, maar het zijn zo goed als zeker een paartje andere vogels geweest. Was handig geweest om het gebied er even bij te vermelden.
De Kleine vliegenvanger is zeldzaam en wordt dan ook heel weinig waargenomen. In 2015 is die enkele weken in mei en juni ergens in Drenthe gezien en daar komen dan ook massaal allerlei vogelaars op af.
Ga lekker naar Drenthe om te genieten van de natuur en alles wat daarin te vinden is, maar reken maar niet op Kleine vliegenvangers!