Koolmees met opvallend lange snavel
Deze koolmees komt de laatste weken regelmatig op mijn balkon van de pinda’s en pindakaas eten.
De opvallend lange snavel is duidelijk niet normaal. Het lijkt zelfs een beetje een kruisbek.
Weet iemand wat er hier aan de hand is?
Het is zo te zien een mannetje.
Hij komt vaak samen met een andere koolmees plus een stuk of vier jongen, dus ze hebben een succesvol nest. Dus blijkbaar heeft hij niet veel last van die snavel?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (15)
Leuk zo'n update! Dank je voor het delen!
Mijn zus en ik vonden vroeger in onze tuin een verzwakte jonge kauw met een soort haakbek. We hebben 'm gevoerd. Eerst moest je alles in zijn bek stoppen. Langzaam aan leerde hij het uit je vingers/handpalm te pikken, van de grond pikken en tot slot zelf vinden en eten. Hij bleef in en rond onze tuin. Na ongeveer 3 maanden zat hij op een ochtend luid te kakelen en vloog al kakelend de straat over naar een park. Nooit meer gezien, dus "end goed al goed"!!!
Groet, Minke.
Even een update over deze koolmees: hij leeft nog steeds :-)
Ik zie hem nog steeds regelmatig op mijn balkon langskomen.
Hierbij een paar nieuwe foto's van deze koolmees, frames uit een filmpje wat ik twee weken geleden heb gemaakt (helaas was het raam waar ik doorheen filmde nogal smerig).
Het lijkt erop dat de ondersnavel nu een stuk langer is dan de bovensnavel (was eerst andersom).
Even een update over deze koolmees: hij leeft nog steeds :-)
Ik zie hem nog steeds regelmatig op mijn balkon langskomen.
Hierbij een paar nieuwe foto's van deze koolmees, frames uit een filmpje wat ik twee weken geleden heb gemaakt (helaas was het raam waar ik doorheen filmde nogal smerig).
Het lijkt erop dat de ondersnavel nu een stuk langer is dan de bovensnavel (was eerst andersom).
Bedankt voor al jullie reacties en de andere bijzondere voorbeelden.
Het is dus een virus. Zou het erg besmettelijk zijn voor andere vogels?
Ik zie hem nog regelmatig op mijn balkon rondscharrelen, soms alleen, en soms samen met een vrouwtje. Dus voorlopig gaat het nog goed met hem. De jongen zijn er nu niet meer bij, dus die zijn al helemaal zelfstandig.
In Leiden zat deze kauw op de dakrand.
Deze spreeuw zat vorig jaar bij ons in de tuin, lange vergroeide onder snavel.
In 2006 schreef ik een stukje over 'krombekken' bij zilvermeeuw en kauw op Texel gespot. Komt inderdaad regelmatig voor maar of de vogels oud kunnne worden betwijfel ik. Zie blad van de Vogelwerkgroep Texel SKOR 2006 vol 25(4): 113-116