koolmees met vreemd gedrag
Hallo,
In mijn voortuin staat een conifeerachtige, dicht bij de gevel en voor een raam.
Ik heb een stukje verderop aan dezelfde gevel een mezenkastje, had daar vorig jaar een nestje in.
Er gebeurt nu ongeveer anderhalve week het volgende:
een koolmees is luid aan het roepen en springt/vliegt vanaf een takje van de boom dat tot vrijwel het glas reikt steeds weer tegen het glas.
Ik zie hem naar het glas toe fladderen en met de snavel ertegen belanden, direct daarna keert ie weer naar het takje terug.
Dit gebeurt ca. 10 maal achterelkaar, onder luide lok(?)roepjes.
Daarna is ie een poosje weg (de buurt in of zo), maar daarna komt ie terug en begint e.e.a. opnieuw.
Ik dacht gisteren dat ie misschien stofwebben achter het glas zag en die wilde oppikken (voor nestbouw b.v.) maar na het weghalen van de webben blijft ie doorgaan met boven beschreven gedragingen.
Gelukkig vliegt ie niet zo hard tegen het glas dat ie de nek breekt (afstand is misschien 10-20 cm.)
Aan de binnenkant van het raam zit gesloten donkere luxaflex.
Heeft iemand een idee over het waarom en wat kan ik doen om de mees op andere gedachten te brengen?
Dank alvast
oldbird
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (3)
Mooi dat je pogingen doet om dit energieverspillende gedrag tegen te gaan. Plakplastic/folie aan de buitenkant van het raam plakken kan ook helpen.
Of het een mannetje of vrouwtje is durf ik niet te zegen.
Je schrijft niet welke mezensoort het betreft. Als het koolmezen zijn, is de zwarte das bij het manneke iets breder en prominenter dan bij het meiske.. Het verschil tussen de sexen is dus heel gering.
Als het Pimpelmezen betreft is de kleur van het vrouwtje wat bleker dan van het manneke.
Dank Jeanette.
Ik had zelf niet aan spiegelgevechten gedacht (maar had er ooit wel over gelezen).
Gelapt was het glas niet, maar van buiten toch wel erg spiegelend.
Ik heb nu van zwartgrijze vuilniszakken een lap gemaakt en die aan de buitenkant tegen het glas geplakt.
De mees begon vanochtend al om 07.15 al! (vroege vogel).
Het tegen de ruit vliegen lijkt minder nu, maar nog niet helemaal over.
Ik bekijk het even verder.
BTW: mag ik er vanuit gaan dat het een mannetje is met interesse in het nestkastje vlakbij?
oldbird
Dat klinkt als een ''spiegelgevecht''.
Deze week kwamen daar net een paar berichten over uit waar op te lezen is wat er aan de hand is en wat er tegen te doen; zie hier en hier.
Vooral de ramen niet lappen en er eventueel plakfolie aan de buitenlant opplakken zodat het glas niet spiegel.