Koolmees nest direct hergebruikt
We hebben meerdere nestkastjes in de tuin, o.a. bezet door koolmezen. Van twee hebben we gezien dat ze, na het uitvliegen van de jongen, snel geïnspecteerd worden door nieuwe(?) volwassen mezen. Het eerste nest na een paar uur. Het tweede zelfs al na ongeveer een uur. Beide keren twee mezen, het typische gedrag met wat pikken aan de ingang en eentje naar binnen terwijl de ander buiten afwacht. Zijn dat zo snel daadwerkelijk al potentiële nieuwe bewoners? Of nog de oude bewoners die nog checken op achterblijvers of zo.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (2)
Prima actie, nestje schoonmaken. Vooral vanwege de parasieten. Sommige nesten wemelen ervan. De laatste keer dat ik mijn nestkastje schoonmaakte, zaten er drie gemummificeerde jongen in. Een paar dagen voor het uitvliegen. Pimpelmeesjes. Ik heb ze vereeuwigd in een kunstwerk, pimpelweesjes geheten.
Toen mijn koolmeesjes uitgevlogen waren, was er de volgende dag meteen interesse door een ander paar koolmezen. Ik ben er bijna zeker van dat het een ander paar is, want ik zag andere jaren, toen de familie nog een paar dagen bleef hangen in mijn tuin, dat pap en mam de jongen nog blijven doorvoeren. Geen tijd voor meteen alweer een nieuw nest. Toen ik nu dus de volgende dag meteen nieuwe bewoners leek te krijgen, (je ziet ze dan heel voorzichtig naar binnen kijken, van 'kan het wel') heb ik snel het nestkastje geleegd en schoongeveegd. Binnen de kortste keren zaten ze te broeden. Het maken van een nieuw nest gaat razendsnel zo laat in het jaar.