koolmeesjes
Goedendag, in onze tuin is voor de tweede keer 3 wkn een koolmezen nestje in het vogelhuisje Vanmorgen 27-6 zat er een kleintje op de grond en het was ons al opgevallen dat het geen geluid maakte in het huisje zit er nu nog èèn maar die wordt niet meer gevoederd en piept ook niet het leeft nog wel
De ouder koolmees vloog nog wel heen en weer maar het jonkie maakte geen geluid en werd ook schichtig als mijn man het probeerde op te pakken
Echt sneu
Intussen is dit koolmeesje heel stil in het huisje blijven zitten en ook doodgegaan
vannacht Komt dit meer voor en waarom voeren de ouders opeens niet meer en wat kunnen we in zo n geval er zelf aan doen? Vriendelijke groet Ria
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (1)
Terwijl je wacht op een deskundig antwoord, wil ik alvast even mijn kennis delen.
Inderdaad heel sneu, maar ik vrees dat het vaker gebeurt. Hoe schattig en zorgzaam vogeltjes ook zijn, veel van het gedrag is instinct. Het piepen en bedelen met wijd opengesperde snaveltjes triggert de ouders om er eten in te stoppen. Bedelt een jonkie, om wat voor reden dan ook, niet, dan komt een ouder niet op het idee om er toch maar wat eten in te stoppen. Dan krijgt hij gewoon niks, met alle gevolgen van dien. Soms kan het vogeltje dat het laatst uit het ei kroop de concurrentie niet aan met zijn nèt iets oudere broertjes of zusjes. Het kan nog niet zo hard piepen, niet zo ver zijn nekje uitsteken, waardoor zijn broertjes en zusjes steeds het voedsel voor hem wegkapen. Dat loopt meestal ook niet goed af.
Een andere factor kan zijn: onervarenheid van de ouders. Misschien was dit hun eerste nestje ooit en dan is het mogelijk dat er wat dingen fout gaan, omdat het voor hen ook allemaal nieuw is.
Een andere reden die ik kan bedenken waardoor de ouders stoppen met zorgen is verstoring van het nest. Als vogels door hebben dat er iemand bij het nest is geweest, bijvoorbeeld doordat ze "mens" ruiken, dan kan dat een reden zijn om te denken "aju paraplu". Dat zie je bij heel veel dieren. Iemand die ik ken, wilde eens een eendenkuikentje helpen die wat achterop was geraakt bij zijn familie. Heel goed bedoeld, maar toen hij het kuikentje bij zijn familie terugzette, werd het zonder pardon doodgepikt! In de dierenwereld geldt toch een beetje het devies: 'Mensengeur? Foute boel, wegwezen!' Dat is wel erg belangrijk om aan te denken als we dieren in nood willen helpen. Zodra wij ons ermee bemoeien, nemen we in zekere zin de verantwoordelijkheid op ons, want vanaf dat moment doen de ouders het zeker niet meer.
Hoe sneu het ook is, het is wel een beetje hoe de natuur werkt. Ga maar na: een koolmees legt (volgens wikipedia) 7-15 eieren. Toch blijft het aantal koolmezen vrij constant, dus kennelijk krijgt elke koolmees gemiddeld maar 1 nakomeling. Daaruit blijkt al dat velen het vroeg of laat niet redden...