In de wei achter ons huis in Warder (gemeente Edam-Volendam) zag ik vandaag deze vogel op z'n gemak rondstappen. Is dit een kraanvogel, of vergis ik me?
Blijf op de hoogte
Houd mij per mail op de hoogte van nieuwe reacties op deze vraag.
Klopt, Heleen; vermoedelijk hetzelfde exemplaar dat al langer- zie link waarneming.nl- in die regio wordt gezien. Aan de andere poot zou dan ook nog een rood ringetje kunnen zitten, maar die is op deze foto niet te zien.
HeleenRo
Volgens mij zie ik ook een ringetje om de poot wat ook wijst op escape.
Volgens mij is dit een jufferkraanvogel (grus virgo), een vogel die in centraal-eurazië broedt.
Het is niet "onze kraanvogel" (grus grus), waarvan broedgevallen in het Fochtelöerveen Friesland bekend zijn en die in voor- en najaar bij oostenwind wel eens massaal overtrekken.
Ik vermoed dat de jufferkraan op de foto een escape is.
Groeten, Wil
jeanette
Wouw, wat een geweldig begin van het nieuwe jaar...een Kraanvogel (Grus grus) in je tuin, en een Blauwe reiger. Geen vergissing dus en altijd weer bijzonder deze vogel te zien.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (5)
Klopt, Heleen; vermoedelijk hetzelfde exemplaar dat al langer- zie link waarneming.nl- in die regio wordt gezien. Aan de andere poot zou dan ook nog een rood ringetje kunnen zitten, maar die is op deze foto niet te zien.
Volgens mij zie ik ook een ringetje om de poot wat ook wijst op escape.
Wil heeft natuurlijk helemaal gelijk met Jufferkraanvogel.
Niet goed gekeken...Sorry!
Volgens mij is dit een jufferkraanvogel (grus virgo), een vogel die in centraal-eurazië broedt.
Het is niet "onze kraanvogel" (grus grus), waarvan broedgevallen in het Fochtelöerveen Friesland bekend zijn en die in voor- en najaar bij oostenwind wel eens massaal overtrekken.
Ik vermoed dat de jufferkraan op de foto een escape is.
Groeten, Wil
Wouw, wat een geweldig begin van het nieuwe jaar...een Kraanvogel (Grus grus) in je tuin, en een Blauwe reiger. Geen vergissing dus en altijd weer bijzonder deze vogel te zien.
Er was nog een waarneming van deze vogel in Edam.