Kruipend en springend insect
Nog nooit eerder thuis in de tuin gezien, maar vanavond 2x in een half uur tijd. Enige idee wat dit exact is? Snel kruipend, en sprong een centimeter of 20/30
Gisteren 5 meter verder de tuin aangevuld met tuinaarde. Kan het in nieuwe zakken tuinaarde hebben gezeten?
Gisteren 5 meter verder de tuin aangevuld met tuinaarde. Kan het in nieuwe zakken tuinaarde hebben gezeten?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (7)
Voor een echte determinatie moet je in principe veel meer details zien dan op deze foto's mogelijk is, maar voor mij zijn het ook Dwarsbandjes. Die Nederlandse naam is best behulpzaam. De nimfjes hebben bijna allemaal een duidelijk witte dwarsband over de rug, aanvankelijk op een helemaal zwart beestje, maar later als het beestje al meer strogele delen heeft ook nog. Maar de volwassenen hebben die dwarsband over de rug niet meer (ook niet onder de vleugels). Hier een mooie fotocollage met verschillende stadia.
Maar de volwassen hebben wel een andere "dwarsband", namelijk een helder witte streep op het achterhoofd, tussen de ogen. Bij de Bleke kakkerlak is het daar ook wit, maar met gele spikkels en bij de Barnsteenkakkerlak is het meer beige met soms vaag herkenbaar ook wat donkerdere spikkels erin. Ander belangrijk verschil tussen die "bleke" soorten is de lengte van de vleugels, die bovendien voor mannetjes en vrouwtjes iets verschillend kan zijn, vooral bij de Dwarsband.
De hele habitus van de beestjes op jouw foto's is voor mij gewoon die van een Dwarsbandkakkerlak.
Groetjes, Arp
Dit zal een Dwarsbandkakkerlak (Planuncus tingitanus s.l.) zijn.
Toevallig kwamen er de laatste dagen meer vragen over dit insect.
Voor meer info plaats ik hier even de link daarvan met meer info.
Nee, zal niet in zakken tuinaarde gezeten hebben.