Massale sterfte buine kikkers
Tot mijn grote verdriet trof ik vanmiddag (15 maart 2018) 26 dode volwassen bruine kikkers aan in mijn vijver. De meeste zijn vrouwtjes.
Wat kan de oorzaak zijn?
Ik vermoed zelf de trek bij redelijk zacht weer naar de vijver en daarna die dagen met het gemene koude weer (Siberische Beer) die de vijver deed dichtvriezen voor een aantal dagen, maar er is altijd een plekje wat vrij blijft voor zuurstof/ijsvrij.
Ik had de mannetjes kikkers nog niet horen knorren/lokken voor het paarseizoen.
Kan er ook sprake zijn van de ranavirus? Ik neem ook contact op met Ravon.
Wie heeft een idee?
Dank voor reacties.
Groet, Nathalie
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (12)
Hallo Eliane,
Dank voor je reactie.
Heb je helemaal géén dode padden of kikkers aangetroffen in de vijver? Ook niet op vaste land?
Bij mij kwamen na de Siberische Beer de Bruine Kikkers bovendrijven half maart in mijn vijver en ± 2 weken later nog een aantal. Totaal 32 dode volwassen dieren.
Toch zijn er Bruine Kikkers inleven gebleven. Die hebben eiklompen afgezet en ik heb nu weer kikkervisjes.
Ik raad je aan om contact met Annemarieke Spitzen van Ravon (senior projectleider bij Ravon) op te nemen om je vragen daar neer te leggen of twijfel weg te nemen. a.spitzen@ravon.nl.
Ik heb zelf dus nog één Bruin Kikker vrouwtje die door Ravon onderzocht gaat worden waarvan de doodsoorzaak volgens mij niet te maken had met de Siberische Beer.
Laat weten hoe het gaat.
Groet, Nathalie
ja hier ook nog niks gezien of gehoord ,ik ga iedere dag kijken bij de vijver ,ik had er vorige week met buurman over ,zelfs de dikke pad die altijd haar gebrul laat horen ,ook niet ,jammer ik mis ze ,er is vast iets mis ,
Uiteraard! Ik wil ook weten hoe dit zit.
Groet, Nathalie
Goed zo, Nathalie; wil je ons op de hoogte houden van de bevindingen?
Update dode bruine kikker (vrouwtje) ruim na de Siberische beer:
In diergaarde Blijdorp het ingevroren vrouwtje bruine kikker ingeleverd afgelopen zaterdag 21 april. Zij wordt binnenkort opgehaald om naar Ravon in Nijmegen te gaan met als doel: wat was de doodsoorzaak (ranavirus of predatie of iets anders.)
@Nathalie..mooi dat het kleiner maken is gelukt. Ook al is het niet prettig om te zien.
Ja, ik had ook al gedacht aan bijv. een reiger, waarbij hij was ontsnapt....en helaas heeft een van onze honden ook weleens een kikker te grazen genomen (FOEI!!!)
Goed dat Ravon het verder gaat onderzoeken, en jij hopelijk kunt gaan genieten van een nieuwe generatie Bruine kikkers!
Foto kleiner kunnen maken. Reactie van Ravon is dat er (bv) een rat aan de slag is geweest bij deze kikker. Gaatje in de buik bijten, rat eet kikker niet op, kikker gaat dood door het uitstuwen van inwendige organen via mond, keel.
In afspraak met Ravon blijft dit vrouwtje in de vriezer om met vrijwilligers ervaring op de te doen.
Groet, Nathalie
@Nathalie, ben benieuwd naar de bevindingen van Ravon. fFjn dat je ons op de hoogte wilt houden.
Hoe dan ook komt er wellicht een nieuwe generatie kikkers aan.....
Kan het zijn dat de foto te groot is? Probeer het maar eens in een kleiner formaat.
Ha Jeanette en geïnteresseerden,
Toch niet helemaal gelukkig. Eiklomp 5 volgde vorige afgelopen nacht. Hoera!
Maar ook een volwassen vrouwtje (4, 5 jaar) bruine kikker dreef ondersteboven in de vijver met bloedzwellingen aan bek en keel deze morgen. Er was de afgelopen tijd geen vorst, maar na de dood (en die vorst) kan het tijdje duren voordat er een bovendrijft.
De andere kikkers die gestorven zijn hadden geen externe bloedzwellingen.
Ik ben bezig met Ravon voor onderzoek (want dit vrouwtje ligt nu in de vriezer om opgehaald te worden.)
Uploaden van foto's lukt niet.
Wordt vervolgd.
Groet, Nathalie