Merel met rare vliegjes/motjes
Hoi allemaal,
Ik heb een vraag. Ik heb gisteren een merel opgevangen die constant uit het nest werd gegooid en kleiner was dan de broertjes/zusjes. Ik kwam er echter achter dat hij vol zit met aparte vliegjes/motjes. Wat is dit? En is dit besmettelijk op andere dieren zoals konijnen en knaagdieren/ honden/katten? En op mensen? Ik hoop dat jullie een antwoord hebben!
Alvast Bedankt
Ik heb een vraag. Ik heb gisteren een merel opgevangen die constant uit het nest werd gegooid en kleiner was dan de broertjes/zusjes. Ik kwam er echter achter dat hij vol zit met aparte vliegjes/motjes. Wat is dit? En is dit besmettelijk op andere dieren zoals konijnen en knaagdieren/ honden/katten? En op mensen? Ik hoop dat jullie een antwoord hebben!
Alvast Bedankt

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (12)
Het zijn ook geen gewone vliegen trouwens. Maar ze blijven wel echt in de buurt van de vogel, ze gingen vaak wel even op mij zitten en dan weer terug naar de merel.
Hoi Jeanette,
bedankt voor je antwoord. Ik snap heel goed dat de natuur zo in elkaar zit, maar het vogeltje is hartstikke goed te pas! Hij vliegt ook al best goed en zit volledig in de veren, daarom vind ik het zo raar.
Vermoedelijk is dat vogeltje ten dode opgeschreven en komen de aasvliegen etc. er al op af...De ouders hebben geconstateerd dat het nuttteloos is om daar nog verder energie in te steken en hebben het uit het nest gewipt. Blijft het nest schoner...
Volgens mij is dat niet besmettelijk voor andere dieren en mensen; het heeft het te maken met de slechte conditie van dit vogeltje. Jammer, maar helaas. Niet alles kan helaas blijven leven...En de merels maken waarschijnlijk nog wel een vervolg nest. Als er van die verschillende nesten jonge merels twee vogels groot worden, is dat zo'n beetje de standaard om de soort in stand te houden. Andere jonge vogels gaan dood door allerlei ziektes, verkeersslachtoffer, katten, andere dieren/vogels die ze uit bomen of nesten plukken etc. De wereld zit vol gevaar.....en het is eten en gegeten worden. Daar is dit wat je beschrijft al een klein voorbeeld van, Mariska.