In de jaren 2011 en 2012 vonden in Duitsland 300.000 merels de dood ten gevolge van het usutuvirus. In 2016 was Nederland aan de beurt. Dat bleek niet uit de tuinvogeltelling van januari 2017. De merel stond, net als het jaar daarvoor, op de derde plaats, net achter de koolmees. De huismus werd veruit het meest waargenomen.

Zelf merkte ik niets van die sterfte. Op een mooie dag, eind februari, hoorde ik de merels dit jaar weer voor het eerst. De winter was voorbij, hun geluid kondigde de lente aan. In juni werd het echter stil en ik zag geen merel meer, terwijl ze volop te zien waren geweest. Het gezang op de mooie zomeravond, waarop de ene merel was uitgezongen en in de verte een antwoord klonk, miste ik danig.

Benieuwd hoe het er voor stond, zocht ik naar actuele informatie. Die was schaars. Op de site van Nieuwsblad.be werd op 10 augustus 2017 gemeld, dat in de omgeving van de stad Gent, de helft van het aantal merels dood zou zijn. En het sterven zou nog maanden doorgaan.

Op 19 september schreef Koos Dijksterhuis in zijn Natuurdagboek in Trouw, over het dodelijke usutuvirus. Zaten er vorig jaar continu zes merels in zijn tuin van appels te pikken, dit jaar maar een. Het ging niet goed in het noorden.

Op 30 september liet Frans van der Helm in een lofzang op de merel in NRC Handelsblad weten dat hij, in zijn Twentse dorp, zijn tuingenoten ernstig miste.

In Groningen was het mis, nu ook in Twente. Beide gebieden liggen voor mij, wonend in Goes, aan de andere kant van Nederland. Het was dus geen plaatselijke maar een landelijke kwestie geworden. Om meer te weten te komen, heb ik navraag gedaan, verspreid over het land, met telkens hetzelfde resultaat.

Aangemoedigd door het mooie weer, maakte ik vorige week op mijn e-bike drie grote tochten.  Onderweg lette ik goed op bij parken, plantsoenen en tuinen. Na in totaal 200 kilometer afgelegd te hebben, had ik twee merels gezien. Deze vogel is in mijn regio vrijwel uitgestorven.

Het gaat niet goed met de natuur. Vorige week werd bekend dat de hoeveelheid insecten in 27 jaar tijd met 75% is geslonken. Ik ben bang dat het aantal merels in ons land nog sterker is afgenomen en dat in 2 jaar tijd.

Hopelijk komen er reacties waaruit blijkt dat ik te somber ben. Eind januari 2018 zullen we meer weten, na de tuinvogeltelling.