Minder vogels
Wij wonen in een klein plaatsje vlakbij St. Michielsgestel. Het valt ons al een half jaar ongeveer op dat er minder vogels zijn. Wij zijn hartstochtelijke liefhbbers en geven al een jaar of 20 verantwoord (bij)voer naar gelang het seizoen. Waar wij met name in het broedseizoen vrijwel elke dag onze 5 voedersilo's moesten aanvullen is dit nu misschien 1 keer in de 2 weken.
Het gezang is ook minder.
Het opvallende is dat er meer mensen zijn die dezelfde ervaring hebben en dat zijn geen naaste buren of zo. Zij wonen elders, maar wel in dezelfde omgeving.
Ik vind dit heel erg zorgwekkend en vraag me af of dit herkenbaar is...
Het gezang is ook minder.
Het opvallende is dat er meer mensen zijn die dezelfde ervaring hebben en dat zijn geen naaste buren of zo. Zij wonen elders, maar wel in dezelfde omgeving.
Ik vind dit heel erg zorgwekkend en vraag me af of dit herkenbaar is...
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (3)
“Waar wij met name in het broedseizoen vrijwel elke dag onze 5 voedersilo's moesten aanvullen is dit nu misschien 1 keer in de 2 weken. Het gezang is ook minder.”
De vragensteller geeft aan dat het aangeboden voer niet werd gegeten vanwege de weinige vogels.
Dat was in mijn omgeving precies zo. Dus daaraan kan het niet liggen dat er veel minder vogels waren. Bovendien speelde dit al voor het derde jaar in mijn tuin die maar zo’n 50 meter van het bos ligt. Ik heb een natuurvriendelijke tuin met veel klimop, bomen/struiken, vijver, aantal inheemse planten en een gazon vol paardenbloemen. Die beplanting staat trouwens in de winter los van de aanwezigheid van vogels, mits er tenminste genoeg hoog opgaand groen is. Ooit zagen wij appelvink, groenlingen, goudvinken en kuifmeesjes op de voerplanken. Ze zijn er niet meer te zien en aan de tuin is niets veranderd. Volgens mij zijn er veel andere oorzaken die de afname van vogels veroorzaken. De Veluwe bijvoorbeeld blijkt een bodem te hebben die zo zuur is als azijn. En zo zijn er veel meer factoren als ook klimaatverandering, gebrek aan voedsel (rupsen) voor jonge vogels, enzovoort. In het bos zijn Geelgors en Havik niet meer te horen en de Bosuil hoor ik ’s nachts ook niet meer. Het is droevig maar waar!
Groet, Tineke
De achteruitgang in de natuur -en helaas niet alleen van tuinvogels- wordt door velen opgemerkt en is al in veel onderzoeksrapporten bevestigd. Enkele van de berichten met achtergronden daarover voeg ik toe; zie hier, hier , hier en hier.
Het hangt er deels ook vanaf in wat voor biotoop je tuin of balkon ligt, hoe de tuin wordt beheerd, wat er aan beplanting is, of er broedgelegenheid, veiligheid, water en natuurlijk voedsel aanwezig is, maar dan nog.... Voor de zekerheid voeg ik hier nog wat tips van de vogelbescherming toe.
Tav bijvoeren in het broedseizoen is het wel ook goed om dit te lezen en dan met name de link naar het artikel in Trouw. Stukje daaruit:
''Ook Vogelbescherming Nederland kijkt kritisch naar het eigen advies om jaarrond vogels bij te voeren. “Ons officiële advies is tot nu toe dat het geen kwaad kan. En de omvang van het probleem is volgens ons ook beperkt. Het is niet zo dat we vanuit het hele land meldingen krijgen van nestkasten vol dode mezen die allemaal zijn gestorven met een maag vol zaad of pinda’s, laat staan dat populaties van tuinvogels geschaad worden door het advies om bij te voeren.”
Maar in plaats van een negatieve boodschap: het actief afraden van het jaarrond voeren van vogels, wil Vogelbescherming vooral inzetten op een positief alternatief. Van Beusekom: “We roepen iedereen op om de tuin vogelvriendelijk in te richten. Tegels eruit en inheemse, bes-dragende struiken erin. En het gras hoeft ook niet steeds gemillimeterd. Laat vooral wat paardenbloemen en andere ‘onkruiden’ opkomen. Zorg dat de vogels een groot deel van het jaar natuurlijke zaden en insecten kunnen vinden. Dát is het beste.”
Ik woon aan de Veluwezoom en ervaar precies hetzelfde. Ik hoorde het afgelopen winter ook om me heen: wat zijn er toch weinig vogels. Nu niet eens meer een nest in de tuin, dat was ooit wel anders. En wat zang betreft: vroeger lag ik in bed altijd te luisteren naar de voorjaarszang van de vogels en kon dan altijd horen in welke volgorde de vogels wakker werden. Nu hoor ik ze nauwelijks (heb zeer goed gehoor) en ik ben al blij als ik een merel hoor zingen terwijl dat een tijd terug nog altijd meerdere merels waren. Maar ja, het is bekend, zoals bijna met alles in de natuur gaat het de vogelstand ook niet voor de wind en van degenen die nu in het landelijk bestuur zitten, hoeven we dat ook niet te verwachten.
Groet, Tineke