Mussen in mijn nestkast?
Goede morgen.
In een ander topic heb ik al aangegeven dat ik voor het eerst sinds wel 25 jaar weer mussen in mijn tuin heb. Ik heb snel in aug/okt een erkend mussenhotel (5 kamers zonder gas en licht) gemaakt en onder de dakgoot van onze eengezinswoning (rijtjeshuis) opgehangen.
De nestopeningen kijken naar OOZ. Daar kan ik verder niets aan veranderen.
Maar kan ik er nog iets aan doen om ze te stimuleren daar in te gaan broeden. Want volgens mij kijken ze er niet eens naar.
Is het een idee om er voor een poosje een silo met voer onder te hangen tot aan het broedseizoen?
Gr. Dump.
In een ander topic heb ik al aangegeven dat ik voor het eerst sinds wel 25 jaar weer mussen in mijn tuin heb. Ik heb snel in aug/okt een erkend mussenhotel (5 kamers zonder gas en licht) gemaakt en onder de dakgoot van onze eengezinswoning (rijtjeshuis) opgehangen.
De nestopeningen kijken naar OOZ. Daar kan ik verder niets aan veranderen.
Maar kan ik er nog iets aan doen om ze te stimuleren daar in te gaan broeden. Want volgens mij kijken ze er niet eens naar.
Is het een idee om er voor een poosje een silo met voer onder te hangen tot aan het broedseizoen?
Gr. Dump.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (5)
Ik heb sinds kort 2 paartjes huismussen tegenover mijn raam die sowieso slapen in de gierzwaluwenkastjes ( stenen ) en ws ook gaan broeden.
Zie ze regeLmatig met veertjes,pluisjes en gedroogd gras o.i.d komen aanvliegen en proppen dit in de kastjes.
Ik weet dat ze voldoende voedsel kunnen vinden maar probeer ze toch nog te verleiden met broodkruimels en een graansilo om ze in de buurt te houden.
Ze zijn zó gezellig!
Succes ermee.
Als ze er komen dan laat ik het weten.
Gr. Dump.
Je bent er leuk en lekker mee bezig, en ik hoop voor je dat het dankzij al je inspanningen, gaat lukken om daar (huis?)mussen aan het broeden te krijgen. Ik zou het wel weten........
Om het verhaal dan maar compleet te maken. Ja, ik heb een schaal met water op een hoge paal staan. Een vijver en een waterelement waar ze allemaal gebruik van maken. Een voersilo schuin onder het mussenhotel in een struik boven de grond en een zuil van een beuk waar ze in zitten etc. etc. Maar ik vroeg me af of ik ze ook nog extra kon lokken met een voersilo die ik onder het mussen hotel ophang. Of wordt het dan te gek?
Gr. Dump.
En wie weet slapen ze er wel in in koude nachten....dat kun je vaak zien aan poepjes die je er na de winter in kunt aantreffen.
Altijd goed om een zaadsilo op te hangen...wie weet helpt het om in jouw tuin te komen broeden; zou mooi zijn.