Mussen lokken
Waar ik woon heb ik al zeker 5 jaar geen mus meer gezien. Ik zou kasten willen ophangen, maar heb begrepen dat dit alleen zin heeft als de meest nabije populatie op minder dan een kilometer weg 'woont'. Klopt dat? En zo ja... hoe kan ik ze dàn lokken?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (1)
In wat voor omgeving woon je, Robin? Appartement, of huis met tuin , en hoe ziet de omgeving er uit? Zijn er veel katten in de buurt?
Vogels willen niet een hele afstand hoeven vliegen om aan voedsel te kunnen komen, zeker niet tijdens het broedseizoen. Dat levert alleen maar energieverlies op.
Er moet dus voedsel, veiligheid, water, schuil- en nestgelegenheid in de buurt zijn. Een meer natuurlijk aangelegde tuin met inheemse en groenblijvende struiken en planten, en gras, helpen daarbij . Bijvoeren in de winter en schotels met vers water waarin ze kunnen drinken en baden zijn ook belangrijk en nestkasten ophangen.
Misschien woon je voor vogels inn een ´verkeerde´ wijk of buurt. In nieuwbouw wijken zijn ze minder te vinden dat in de wat oudere,m gronere wijken.
Kijk ook even hier , hier , hier en hier naar tips