Mussenhotel wil nog niet echt?
Goedendag allen.
Na 25 jaar geen mussen gehad te hebben zijn ze er weer sinds 3 jaar. Een stuk of 15. Eind 2017 een mussenhotel gebouwd volgens de geldende regels. In de ochtend schijnt de zon er in en als de zon in het zuiden staat zit hij in de schaduw van de dakgoot. Het hele jaar door wordt er gevoerd dus de mussen zitten al te wachten (nu dus met jongen) tot er weer wat komt. Tot zover gezellig en leuk. Afgelopen voorjaar de kast leeg gehaald. In ieder vakje zat nest materiaal (nooit iemand maar dan ook ergens naar binnen zien gaan) maar of dat van de mussen was?
Ook dit jaar weer geen activiteiten gezien. Schoonmaken doe ik later. Indien nodig?
Maar nu de vraag. Enkelen zeggen dat er een stokje voor het gaatje moet maar dat geloof ik niet. Wat vinden jullie er van. Proberen?
Groeten, Dump.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (1)
Stokjes onder de vliegopening zijn niet echt nodig; vogels redden het best zonder.
Zelf heb ik een paar 'trio-kasten' maar ik zal ze niet meer aanbevelen . Ook van anderen heb over deze kasten weinig goede ervaringen gehoord. Ik heb ook nog een kast met drie hokjes die vertikaal hangt en die wordt hier wel goed gebruikt; onlangs zijn de bonte vliegenvanger jongen er uit gevlogen en in de andere twee hokjes hebben mezen gebroed. Maar kan ook met de locatie, veiligheid en de grote hoeveelheid natuurlijk voedsel te maken hebben. En water, schuilgelegenheid.
In een van die horizontale kasten heb ik ook weleens een muizennest gehad... Ik heb hier heel veel nestkasten hangen en de meesten zijn wel bezet. Ik hing ze eerst hoger, maar moet dan altijd weer de ladder pakken om ze schoon te maken, nu hang ik ze lager en dat werkt net zo goed. Vaal ook relatief dicht bij elkaar, mtr. of drie er tussen, afhankelijk van de bomen. Soms ook dichter bij elkaar....maar ik moet wel toegeven dat het perceel in alle opzichten heel veel te bieden heeft voor allerlei vogels.
De locatie bij jou klinkt goed....daar kan het niet aan liggen...en ze hebben er eerder gebroed...dus zeg het maar; andere locatie gevonden die gunstiger lijkt?
Maar wie weet wordt de kast volgend jaar weer gebruikt.
En zeker is het aanbod van natuurlijk voedsel erg belangrijk; de mussen moeten niet te veel tijd moeten investeren om bijv. aan rupsen voor de jongen te kunnen komen. En wat voor nest/broedgelegenheid is er in de nabije omgeving?
Mussen maken een wat slordig nest en gebruiken vaak wat grof nestmateriaal als grassen, veren, takjes, stro..... Kan best zijn dat ze dat materiaal al vroeg in de ochtend hebben binnen gebracht toen jij nog op één oor lag..., Helga.
Ik zou de nestkast zeker ergens in oktober schoonmaken; je hebt kans dat er dan vogels in koude winternachten in slapen en bovendien voorkom je dat er allerlei parasieten in het oude nestmateriaal gaan zitten.
Hier nog even de info van de Vogelbescherming over nestkasten.