Mussenkast
Wij hebben heel veel mussen in de tuin en zouden graag een mussenkast willen ophangen.
Wij vragen ons af wat een goede plaats is.
En in de zon of in de schaduw
Vast hartelijk bedankt.
Wij vragen ons af wat een goede plaats is.
En in de zon of in de schaduw
Vast hartelijk bedankt.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (7)
Sorry, het was geen reactie van Marjan maar van Jan.
Prachtig Marjan! Fijn dat je het even laat weten en geniet er - samen met de mussenfamilie- van.
We gaan aan de slag en mocht het resultaat opleveren dan laat ik het weten!
Hartelijke groet
Marjan
Aan de Zuidkant lijkt me niet echt goed, Marjan...
Ik heb hier een paar van die trio-kasten hangen; in de horizontale zat het eerste jaar 1 mus, 1 koolmees en 1 muizenfamilie in. Andere jaren nauwelijks meer gebruikt. Heb ook een verticale triokast en daar broeden nooit mussen in, maar wel een paartje koolmezen....
Ook van anderen hoor ik dat die triokasten geen succes zijn.
Eerder hing ik de kasten ook hoog, maar de laatste jaren heb ik ze (verschillende type kasten) allemaal zó op gehangen dat ik niet meer de ladder op hoef om ze schoon te maken, zo tussen de 1 1/2 - 2 mtr. hoogte. Het maakt de vogels blijkbaar niets uit, want in praktisch alle nestkasten wordt gebroed. Er hangen er hier op het erf zo'n 35....
Ik zou losse nestkasten kopen. Het hangt een beetje van de situatie af, hoeveel ruimte je hebt. Op de gevel aan de achterkant (N.O.kant) heb ik twee nestkasten hangen op ca. 2 mtr. van elkaar en daar broeden ieder jaar huis- of ringmussen in. Tussen en op de bomen hangen hier allerlei nestkasten en ik zie de koolmezen alweer aardig met mos naar binnen vliegen. Omdat hier een heel stel oude eiken staan die begroeid zijn met klimop, broeden daar ook veel huismussen tussen.
Je vindt vast wel een geschikte plek en die hoeft echt niet zo hoog te zijn, maar let wel op de veiligheid.
We hebben veel schuilplaatsen voor de mussen
Hedera, beukenhaag, Hydrangea en Winterjasmijn.
Er zitten er zeker 15 .
Dus 3 naast elkaar bv zou beter zijn.
We dachten aan de zuidkant en dan onder de overstek maar is dan misschien geen goede plek.
Ze moeten wel hoog hangen toch?
Hartelijk bedankt voor je informatie tot zover!
Hartelijke groet
Marjan
Bedoel je met een mussenkast ( mussenflat) zo'n driedelige nestkast?
Daarvan vind- niet alleen ik- de resultaten uitermate matig. Hier hang ik nestkasten soms wat dichter bij elkaar, zeg op 2 mtr. afstand, en dat werkt hier uitstekend. Maar ook andere soorten maken er gebruik van hier, zoals koolmezen en de bonte vliegenvanger. Veel vogels broeden hier ook in de dichte struiken; net zijn de zwartkopjes hier weer gearriveerd en die broeden altijd in de dichte struiken.
Nooit de nestkasten pal in de zon hangen, want dat overleven de jongen niet. Op het N.O. of W. is beter.
Het gaat ook om veiligheid, (natuurlijk) voedselaanbod, afstand tussen nestkast en voedsel, etc.
Niet te lang wachten want de nestkasten worden inmiddels al bezet! Als je Klimop tegen de gevel, of de bomen in hebt gejaagd, hebt, nestelen ze daar ook graag in.
Kijk hier maar even naar de tips van de Vogelbescherming voor het ophangen van nestkasten.
Succes ermee!