nachtzangertje
Vannacht, aardedonker, uur of 0500, in een binnentuin in Zutphen die verbonden is met een van de 'groene longen' van het stadje, hoorde ik een vogeltje heel hard zingen. Hij kwinkeleert er hoog, licht en snel op los. Vorige winter/voorjaar was hij er ook, maandenlang. Als het een trekvogeltje is, is hij wel heel vroeg terug. Is het een winterkoninkje? Tuinfluiter? Roodborstje?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (6)
PS inderdaad heerlijk wakker worden! Gelukkig ook weer inslapen; 0500 uur is wel erg vroeg. Maar: heerlijk inslapen dus met het gezang van het buurtvogeltje.
Een nachtegaal is het niet, er zit geen herhaling in de zang van de Zutphense vogel. Ook het aantal langgerekte tonen die een nachtegaal altijd heeft, ontbreekt. Als ik naar het fragment luister dat Jeanette heeft meegestuurd, hoor ik veel pauzes in de zang. Die hoor ik bij 'mijn' vogel niet. Die tettert maar door.
Een zingende nachtegaal in januari?? Dat zou wel héél bijzonder zijn....
De klaterende, sprankelende zang van de roodborst is heel erg waarschijnlijk en hier te horen.
e ro
em.hoegen Jouw nachtegaal zit nog lekker in het zuiden, die zingt daar nu misschien, maar hier is het toch echt de roodborst die dat nu doet en hier en daar een merel die op zang probeert te komen. Gr. Dick
of een nachtegaal, die zingen ook `s nachts hoorde ik destijds, toen ik op mijn vorige adres vaak heel vroeg in de ochtend een vogeltje uit volle borst hoorde zingen, nu helaas niet meer, heerlijk wakker worden toch?
De roodborst zingt ook 's nachts vaak.
In het licht van een lantaarnpaal b.v.
Groeten, Wil