nestelen kleine vogels
Door omstandigheden heb ik 3 jaar lang mijn tuin in Frankrijk ( Parc Natural du Morvan) niet kunnen onderhouden. Bij terugkomst viel me op dat er geen vogels meer in de walnootbomen nestelen. Helemaal leeg. Een groot stuk tuin, ingesloten door hagen, is dichtgegroeid met braamstruiken, anderhalve meter hoog. Zo'n 10 bij 20 meter. Gisteren ben ik eraan begonnen met de bosmaaier. Het blijkt vol te zitten met (lege) nestjes van kleine vogels. Logisch eigenlijk: er kan van onderaf geen kat of vos of das bij en van bovenaf kunnen roofvogels de nesten niet zien. Is dat niet interessant om te weten? Hier en daar een flink braambos aanleggen voor vogelbehoud?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (1)
Braam mag een veilige broedplaats bieden aan vogels, maar breidt zich ondergronds enorm uit en krijg je maar heel moeilijk weg.
Vermoedelijk komen ze na het kortwieken met de bosmaaier met meerdere takken terug...dat is tenminste mijn ervaring. Braam laat zich heel moeilijk verwijderen. Uitsteken is een optie, maar zeer arbeidsintensief. Ieder stukje wortel dat achter blijft groeit weer uit, dus bezint eer gij begint met het aanleggen van een bramenbos !
Op de site van de Vogelbescherming staan allerlei tips over vogelvriendelijke beplanting . En tips over het plaatsen van nestkasten. Daarin kunnen ze zowel broeden als ook in de winter slapen.