Nimf blindwants met opvallend rode dijen?
Dit nimfje zag ik gisteren in mijn moeders tuin (Amstelveen), op rozemarijn.
Ik herken hem niet, met die opvallende donkerrode dijen. Ook opvallende gele ogen.
ObsIdentify herkent ’m ook niet. Die maakt er een onzekere vierpuntsierblindwants, aardappelprachtblindwants, mediterrane prachtblindwants of nog anderen van. En ik meen toch vrij zeker te weten dat dat niet klopt. Of het moet een afwijkende vorm zijn?
Iemand hier die het weet?
Vandaag ving ik op dezelfde rozemarijnstruik nog een ander exemplaar (vermoedelijk man) en deze heb ik nu voorlopig in gevangenschap om zo nodig op te kweken. Exemplaar van gisteren was vermoedelijk vrouw.
Extra foto’s van vandaag gevangen man(?), die op enkele kleine punten verschillen vertoont, zijn beschikbaar.
Helaas geen betere foto’s maar hoop dat het voldoende is.
Het gaat om deze waarneming en ik heb mijn vraag ook op het forum van waarneming uitgezet.
https://waarneming.nl/observation/397714116/
Ik herken hem niet, met die opvallende donkerrode dijen. Ook opvallende gele ogen.
ObsIdentify herkent ’m ook niet. Die maakt er een onzekere vierpuntsierblindwants, aardappelprachtblindwants, mediterrane prachtblindwants of nog anderen van. En ik meen toch vrij zeker te weten dat dat niet klopt. Of het moet een afwijkende vorm zijn?
Iemand hier die het weet?
Vandaag ving ik op dezelfde rozemarijnstruik nog een ander exemplaar (vermoedelijk man) en deze heb ik nu voorlopig in gevangenschap om zo nodig op te kweken. Exemplaar van gisteren was vermoedelijk vrouw.
Extra foto’s van vandaag gevangen man(?), die op enkele kleine punten verschillen vertoont, zijn beschikbaar.
Helaas geen betere foto’s maar hoop dat het voldoende is.
Het gaat om deze waarneming en ik heb mijn vraag ook op het forum van waarneming uitgezet.
https://waarneming.nl/observation/397714116/

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (24)
Super!! Mooi gedocumenteerd deze Mediterrane Prachtblindwants.
Soms worden vervellingshuidjes opgegeten; weet niet of dit in dit geval ook aan de orde is. Zal het Arp vragen.
Je wilt eigenlijk alles fotografisch vastleggen, maar het overkomt mij ook vaak dat je cruciale momenten mist. Het is niet anders, er moet ook geslapen worden!
Op naar het volgende uitkweek project; je doet het echt heel goed.
Volgens mij inderdaad onmiskenbaar een Mediterrane Prachtblindwants.
Ook Waarneming is het daar nu 100% mee eens. Hoewel ik weet dat dat ook geen definitief uitsluitsel geeft totdat ze (want volgens mij tóch een vrouwtje als ik het goed zie) is goedgekeurd.
Helaas heb ik het uitsluipen gemist. En het vervellingshuidje is vooralsnog onvindvaar…
Maar ik hoop toch dat mijn foto’s voldoende bewijs leveren voor uitkweken en dat het echt om dezelfde wants gaat van nimf naar adult.
https://waarneming.nl/observation/399289217/
Ik had de opmerking bij mijn waarneming gezien ja. Maar heel eerlijk gezegd kan ik mij daar zelf niet in vinden…
Rode kop inderdaad (totaal afwezig) maar ook de poten kloppen niet en vooral: de voelsprieten kloppen niet. Kleur en lengte van antenneleden komen niet overeen. En juist de voelsprieten vind ik vaak al vanaf een jong nimfenstadium een redelijk goede gelijkenis vertonen met de adulten.
In dit geval vind is antennelid 4 (iets) langer dan antennelid 3 en bij de kattenstaartblindwants is dat omgekeerd. En bij mijn nimf (en adult C. trivialis) is alleen antennelid 1 echt roodachtig en 2 ook rossig maar 3 en 4 zijn dat niet of nauwelijks. En die zijn bij A. ticinensis alle 4 rood(achtig).
Maar goed ik ben verre van deskundig dus misschien moet ik daar beter geen uitspraken over doen.
Ik wacht ook af… :-)
Groetjes,
Arjenne
P.S. bij je waarneming zie ik nu een reactie van Twan, die Adelphocoris ticinensis suggereert (met een slag om de arm). Dat nimfje ken ik alleen met een hele donkere kop en een rode veeg dorsaal in de punt van het achterlijf (en een wat kortere gestalte), dus voor mij blijft C. trivialis duidelijk de betere optie. Gewoon afwachten om het zeker te weten...
Hartelijk dank voor de update - leuk om mee te kijken zo. Mooie fotoserie hoor, met die side-by-sides.
Vorige week had ik Berend een mailtje gestuurd naar het mailadres van z'n website, maar ik denk dat hij die mail niet zo vaak bekijkt (nog geen reactie). Vandaag of morgen nog eens wat anders vragen via z'n gewone mail. Maar je zult het ook zonder dat snel genoeg weten zo te zien. Kan niet lang meer duren :o)
Groetsjens, Arp
Grootste verandering vond in de afgelopen 2 dagen plaats.