Onbekend vogel 'snoept' aan Gevlekte aronskelk?
Een slank vogeltje, rug geheel licht bruin verraste mij door bij deze giftige plant te landen en een besje weg te pikken. Ook de kop van dit beestje was egaal dezelfde kleur. Wij hebben reeds op een 5-tal plekken deze wilde plant groeien.
Er was geen gelegenheid voor een foto, helaas.
Is dit een vergissing geweest, ik zie nooit dit gedrag bij merels of andere vogels?

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (2)
O sorry, zie nu pas de kop dat het over de gevlekte aronskelk gaat....
Jammer dat je niet schrijft van welke plant, Marij.
Nee, zal geen vergissing zijn geweest.
Bij vogels werkt het anders dan bij de mens.
Bessen bestaan uit een pit (het zaadje) met daaromheen het zachte vruchtvlees. Bij de meeste bessen zit het gif niet in het vruchtvlees maar in de pit zelf. Vogels slikken de bes helemaal door. De pit wordt in de buik van de vogel niet verteerd maar blijft heel. Later poept de vogel de giftige pit weer uit.
Neem als voorbeeld de giftige Taxus met verleidelijke rode vruchten. Daarvan wordt door de vogels gegeten; ze verteren de rode 'zaadrok' en de giftige pit verlaat zonder schade hun lichaam. Zo worden de zaden weer verspreid. En aan de andere kant wordt het gif van de Taxus weer gebruikt als Taxol tegen behandeling van borstkanker...kijk naar digitalis ...etc.etc.
De natuur zit vol giftige bessen....lees dit informatieve artikeltje van mijn- helaas overleden- natuurvriend Henk van Halm er maar eens op na.
En deze.