Pimpelmees
Ik heb 2 pimpelmezen in een huisje in de tuin. Ze zitten er al wel een week of zes. Ze vliegen erin, eruit, blijven er soms een tijd in. Alsof ze broeden. Maar er komen geen jongen. Wat moet ik doen? Huisje openmaken? Of gewoon laten? Ik woon in Zuid-Frankrijk op het platteland.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (6)
Super goed!! Fijn dat je het even meldt; kunnen we weer rustig slapen.)
Dan zul je de ouders wel met voer naar binnen zien vliegen, steeds vaker naarmate de kleintjes groter groeien. Leuk om te volgen !
Ik heb gekeken, het was heel spannend. De vogeltjes waren een beetje in paniek. Er zaten twee jonkies in. Heel klein, geen geluid maar in ieder geval leven. Toen ik wegging gingen de ouders er meteen weer in. Goed bericht hè?
Dankjewel voor de adviezen. Ik ga erin kijken en vertel je wat ik vind.
Als je het voorzichtig een keer doet, moet het kunnen. Eerder heb ik ook wel nestkastcontrole´s gedaan. Als je het snel doet en het dan weer met rust laat, gaat dat wel goed.
Als er dode vogeltjes in zouden zitten, zou ik het weghalen. Als er eitjes zouden zijn, even laten liggen en afwachten of het een tweede broedsel is. Het gedrag van de mezen verraadt veel.
Kijk gelijk even of er eventueel ongedierte in de kast zit. Ik hoop op goed bericht!
Hier nog een goede site met heel veel info over mezen.
Ze vliegen wel wat heen en weer maar ik hóór niks. We hebben veel nesten en kastjes en als de ouders af en aan vliegen hoor je de jongen duidelijk piepen. Iedere dag wat luider. Bij dit huisje hoor je dat niet. Ze gaan er niet in en niet uit met iets.
Zou dat kunnen, er voorzichtig inkijken? Jaag je ze dan niet weg?
Kun je zien of ze voer in de vorm van insecten mee het huisje innemen, en eventueel een wit poepzakje mee terug?
Kan het niet zijn dat ze met de tweede leg bezig zijn? Vaak zie je niet dat de jongen zijn uitgevlogen.
Heb je de nestkast voorzichtig gecontroleerd wat er inzit?