Pimpelmeesje komt niet door gat in nestkast
Hallo,
Gisteren zag ik dat een paartje pimpelmezen een nestje had in een nestkast op mijn balkon. Mijn geluksgevoel werd snel minder toen bleek dat het een van de mezen niet lukte om met een snavel vol rupsen binnen te komen. Hij blijft steeds fladderend voor het gat hangen, vliegt weer terug naar de boom, herschikt de rupsen in zijn snavel, probeert het opnieuw, maar kukelt na een hoop gefladder en gegraai met zijn pootjes naar beneden. Het lijkt alsof hij geen grip krijgt, terwijl het een officiƫle pimpelmezenkast is van een beetje ruw houtbeton. Zijn (of haar) partner zag ik gisteren wel naar binnen vliegen, maar vanochtend hadden ze alle twee problemen. Uiteindelijk lukt het een van de twee binnen te komen en klinkt er een hevig gepiep, dus de jongen verhongeren (nog) niet. Maar wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Hartelijke groet, Eva
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (7)
Goed zo Eva, fijn dat je de goede afloop nog even met ons deelt!
Een paar dagen geleden was het opeens stil in het nestkastje. Ik dacht dat het nooit zou gebeuren, want de jongen leken al een week klaar om uit te vliegen aan het gefladder te zien, maar ze hebben de kast eindelijk verlaten. Ik hoor ze soms in de krentenboom en zag er eentje op de voerplank, dus ze zijn er nog.
Fijn dat je de reactie van de Vogelbescherming nog even met ons deelt. Hopelijk vliegen de jongen een dezer dagen gezond en wel uit! We lezen het wel.
Daarnet heb ik weer gebeld met Vogelbescherming. Het is inderdaad goed mogelijk dat de pimpelmezen hun jongen uit de kast proberen te lokken. Maar het kan ook dat de kast zo propvol zit dat ze er gewoon even niet in kunnen en dan voor het gat blijven hangen. In elk geval is het volkomen natuurlijk gedrag.
Ik heb ook gevraagd of het een idee is om iets onder het gat te bevestigen zodat de mezen zich kunnen vasthouden met hun pootjes. Dat gefladder voor het gat ziet er doodvermoeiend uit, en ze graaien ook steeds met hun pootjes alsof ze houvast zoeken. Maar dat is toch geen goed idee, want dan kunnen roofdieren ook makkelijker de kast in komen.
Inmiddels klinkt het gepiep van de jongen alweer een stuk 'volwassener'. Het zal vast niet lang meer duren voor ze uitvliegen. Als dat gebeurd is meld ik het nog even.
Heel goed, en fijn als je ons hier op de hoogte wilt houden.
Dat zou heel goed de verklaring kunnen zijn. Aan het krachtige gepiep van de jongen te horen zijn ze al wat groter, dus misschien wel uitvliegrijp.
Ik heb de Vogelbescherming gebeld, maar ze zijn in het weekend niet bereikbaar. Ik blijf de nestkast natuurlijk in de gaten houden en laat weten hoe het verder gaat. Als het gedrag van de oudervogels mij maandag nog steeds niet helder is bel ik ook nog even met de Vogelbescherming.
Wat ik kan bedenken is dat de ouders vinden dat het voor de jongen tijd is om naar de invliegopening te komen en ze daarvoor met voer in de snavel proberen te activeren. Interessant om eea te volgen.
Eventueel de Vogelbescherming even bellen Eva; wellicht hebben zij een betere verklaring/tip.