Pimpelmezen vliegen nestmateriaal in en weer uit.
De pimpelmeesjes zijn al 6 weken in de weer om het nestkastje bij mij in de tuin te bekijken en in te richten. Vorige week al viel me op dat er regelmatig nestmateriaal in, maar ook weer uitgevlogen werd!! Het blijkt geen roven te zijn want het bos valt op de grond of wordt in de boom uitgeplozen en voor een deel weer terug gevlogen. Dit fenomeen blijkt zich nog steeds maar herhalen. Ook veertjes gaan in en er weer uit. Ik heb ook een video ingestuurd, die laat zien wat er in 19 minuten opname tijd gebeurde. Van een filmpje van gisteren heb ik een frame genomen (zie foto). Is dit een normaal gedrag bij mezen?
Met vriendelijke groeten, Jan de Bont uit Wouw
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (2)
Bedankt Jeanette voor mooie reactie. Wat een invloed heeft de natuur toch op alles wat leeft en bloeit. Ik heb het kastje in het najaar schoon gemaakt, hij was toen nagenoeg leeg en niet gebruikt. Ik heb wat plukjes mos bekeken die ze hebben laten vallen en dat ziet er vers en netjes uit. De pimpelmeesjes zien er zelf ook nog steeds puntgaaf uit en ik zit op de eerste rij om alles te volgen.
Dag Jan,
even een vraag.....was de nestkast wel schoon gemaakt, dus oude materiaal verwijderd zodat er geen ongedierte in aanwezig was?
Zes weken geleden kunnen ze wel zijn begonnen met het inspecteren en eventueel in bezit nemen van de nestkast, maar was het nog absoluut te vroeg om serieus met nestbouw te beginnen en eieren te leggen. Ook nu zijn er nog steeds veel te weinig insecten, en mezen hebben vooral de rupsen van de wintervlinders nodig om hun jongen mee te voeren..
De bomen moeten nog in blad schieten...alles is later dan gewoonlijk, dus alles zal zich daar noodgedwongen op aan moeten passen wil er sprake zijn van enig broedsucces.
Dat vogels - ook- in de war raken, is begrijpelijk...Het zou kunnen dat ''jouw'' vogels voor het eerst gaan broeden en nog weinig ervaring hebben en niet weten met welke factoren ze rekening hebben te houden,.
De natuur is grillig...en ouder en wijzer geworden..zouden ze daar enigszins van hebben kunnen leren daar rekening mee te houden, maar dan nog...
Ook voor ons is het een heel vreemd voorjaar, alles is veel later laat, staan dat de vogel- en insectenwereld -die nauw met elkaar verweven zijn- daar zo snel op kunnen inspelen...
Spannend om te volgen hoe eea zich gaat ontwikkelen...