Pipelmeesnest verlaten?
Sinds augustus vorig jaar wonen wij midden in de natuur. Maart dit jaar een paar vogelhuisjes getimmerd en opgehangen en vrij snel begon men met het verkennen. Pimpelmees heeft uiteindelijk zijn intrede genomen.
Afgelopen weken veel drukte bij het huisje. Sinds 2 dagen echter geen pimpelmees meer te bekennen. Vanmorgen toch maar even stiekem gekeken.... 9 eieren.
Nest is verlaten denk ik? Of moet ik nog even wachten.
Ik heb het idee dat ze 2,5 week geleden klaar waren met de bouw, sinds toen in ieder geval geen mos/haar/veertjes richting het huisje.
Afgelopen weken veel drukte bij het huisje. Sinds 2 dagen echter geen pimpelmees meer te bekennen. Vanmorgen toch maar even stiekem gekeken.... 9 eieren.
Nest is verlaten denk ik? Of moet ik nog even wachten.
Ik heb het idee dat ze 2,5 week geleden klaar waren met de bouw, sinds toen in ieder geval geen mos/haar/veertjes richting het huisje.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (5)
Na 11 dagen geen vogels meer te hebben gezien vanmorgen toch de eieren verwijderd. Met een zaklamp de eieren bekeken en er was niks te zien in de eieren. Ze waren ook steenkoud. Hopelijk gaan ze het nestkastje dit seizoen nogmaals gebruiken.
Dank voor je antwoord. Hadden vanmiddag het idee dat er weer 2 pimpels bij het hokje op verkenning waren, het zelfde gedrag als voor het nest bouwen.
Uiteraard wacht ik het rustig af. Wat als er over een week nog niks gebeurd? Halen eventueele nieuwe bewoners zelf de oude eieren eruit?
Heb er inmiddels een camera op gericht.
ooo... dat is een goed idee, een camera!!
Heb hier ook broedende pimpels en ik zie ook hoe ze proberen zo onopvallend mogelijk de nestkasten te benaderen. Alles gericht op veiligheid en overleven van hun nageslacht;. prachtig.
Eerder heb ik wel nestkasten geinventariseerd, maar ik wil die verstoring niet meer.
Dus helemaal goed om het via een camera te volgen; die mogelijkheden zijn er nu en verstoren de vogels niet, terwijl je er zelf van kunt genieten om het verloop te volgen.
Leuk om tzt het vervolg hier te lezen.
Dank voor je antwoord. Hadden vanmiddag het idee dat er weer 2 pimpels bij het hokje op verkenning waren, het zelfde gedrag als voor het nest bouwen.
Uiteraard wacht ik het rustig af. Wat als er over een week nog niks gebeurd? Halen eventueele nieuwe bewoners zelf de oude eieren eruit?
Heb er inmiddels een camera op gericht.
Misschien is ze nog niet klaar met het leggen van eitjes.
Kijk maar even hier , hier , hier en hier.
Soms verlaten ze het nest wegens gebrek aan voedsel, of een van de partners is dood. Ze kan even van de eieren zijn weg gevlogen om zelf voedsel te zoeken,Er kan in de buurt gif gebruikt zijn wat de oudervogels naar binnen hebben gekregen met het zoeken naar voedsel. Zeg het maar....
Voorlopig even op afstand in de gaten blijven houden. En eventueel na een week nog even voorzichtig kijken, maar ook niet te vaak want dat verstoort de rust.