Wat een raar verhaal over hoogvliegende vliegtuigen wegens zonnewarmte etc. Als een vogel met 60km per uur bij -20 vliegt is er een erg grote kans op bevriezing van poten of snavel , ogen en het slijmvlies van de voorste luchtwegen.

De werkelijke reden is waarschijnlijk vliegefficientie. Vliegtuigen vliegen niet op 10km hoogte vanwege de temperatuur maar vanwege de luchtdichtheid. Hoe hoger hoe minder de luchtdichtheid en hoe minder de luchtdichtheid hoe minder de weersrand. Des te lager dee weerstand des te lager de energie nodig om een bepaalde lucht snelheid te kunnen vliegen (true aispeed) en/of je je kunt met dezelfde energie productie een aaanzienlijk hogere snelheid bereiken en volhouden. De temperatuur en in mindere mate het zuurstofgehalte O2 presurre zal daarbij juist een beperkde factor zijn vboor de max hoogte en geen drijvende factor zoals in het interview totaal onjuist wordt gedebiteerd.

Verder neemt de windsterkte in de regel toe met de hoogte en ruimte deze met de hoogte. Op deze wijze kan de hoge trekvogel meer rugwind in zijn trekrichting op zoeken en zo wederom zowel treksnelheid maar vooral het energieverbuik nodig voor de trek aanzienlijk verder verlagen. Net als vliegtuigen doen.

Tip voor de onderzoeker: combineer het meten van luchtdruk met het meten van buitentemperatuur en evt lichaamstemperatuur vd vogels en je zult zien dat als je deze data naast de historische meteo data/weerkaarten op het 500hp vlak zet dat de vogels weliswaar op schijnbaar zeer wisselend pressure altitudes vliegen (luchtdruk) maar veel vaker op een vaste density altitude vliegen. (Hoogtebepaling middels Luchtdruk gecorrigeerd voor temperatuur)

Hoe zuidelijker des te warmer ook de bovenlucht hoe groter het verschil tussen density altitude en de gemeten pressure altitude.

Kunt u dit laten doorgeven aan de onderzoeker?

Tony X : piloot (ppl) en dierenarts en meteogek