Pulletjes/ jonge eendjes, waar waren ze?
Ik woon buitenaf, in provincie Groningen. Ik heb al heel lang geen jonge eendjes in de sloten gezien. Wel regelmatig lege eendeneieren. hoe is dat bij u?
Ik woon buitenaf, in provincie Groningen. Ik heb al heel lang geen jonge eendjes in de sloten gezien. Wel regelmatig lege eendeneieren. hoe is dat bij u?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (9)
Dan is het - onbegrijpelijk!!- ook nog toegestaan om de kogel te richten op de Wilde eend van 15 augustus tot en met 31 januari .What a shame!
Ik heb misschien een idee om de wilde eendenstand te vergroten. Vang de moeder met haar jongen en laat de kuikens bij de moeder opgroeien in een wildopvang. Zet ze, zodra groot genoeg, weer uit in de natuur. Probeer dit bij een paar eendengezinnen en als het een succes wordt vaker doen.
Vrij recent is er al onderzoek gedaan met de vraag: Waarom gaat de Wilde Eend in Nederland in aantal achteruit? Dat wordt helaas al een aantal jaren geconstateerd.
Onderzoekers van Sovon Vogelonderzoek, Radboud Universiteit en het Vogeltrekstation komen op basis van een analyse van vier verschillende datasets tot de conclusie dat een hoge kuikensterfte de belangrijkste oorzaak is. Een deel van de gegevens werd verzameld door publiekswetenschappers, die met de kuikenteller eendengezinnen volgden.
Hier , hier en hier is er meer over te lezen.
Ook in Apeldoorn west in een vijver nu twee moeders gezien. Vorig jaar was het niet beter. Het jaar daarvoor waren ze er volop.
Ieder jaar tel ik nog altijd eendenkuikens. Het viel mij dit jaar op dat ze er maanden later pas waren (in mei zag ik de eersten, anders altijd in maart) en ik denk dat dit door het relatief koude en natte voorjaar komt. De eersten die ik zag waren wel al groter. Ik woon in Amsterdam (nieuw) West.
Ik woon in Amersfoort Noord, veel sloten en vijvers in de buurt, ieder jaar volop jonge eendjes . Dit jaar twee moeders met kroost gezien, heel weinig dus! Geen lege eendeneieren gezien.