Een roofvogel zat op de grond met een prooi in zijn poten, ik kon hem alleen van achteren fotograferen. Welke vogel is dit, ik krijg meerdere suggesties, maar zeker weten doe ik het niet.
Blijf op de hoogte
Houd mij per mail op de hoogte van nieuwe reacties op deze vraag.
Ja, de staartveren eindigen idd recht. Ik zou ook zeggen dat het een Sperwermannetje is, maar durf het niet met zekerheid te beweren.
Gr. Ingrid
rijswijk
Sorry, MAN...........
Minke.
rijswijk
Als ik nu iets moeilijk vind, is het het verschil tussen Havik en Sperwer..........
Ik heb twee meetpunten die me, denk ik, houvast geven:
de omvang van de poten. Op Waarneming.nl heeft iemand ooit gezegd dat als de breedte van de poten groter is dan de diameter van het oog het een havik is. Heb je bij deze foto dus niets aan.........
de staart: bij de Havik zijn de buitenste staartveren een pietsje korter dan de overige. Daardoor lijkt de staart aan de buitenzijden een lichte ronding te hebben. Bij de Sperwer ziet het eruit alsof je de staart met een schaartje recht afgeknipt heb.
Ik zou dus zeggen vrouw Sperwer.
Maar........
Groet, Minke.
Ingrid4nature
Als ‘t zo simpel was, waren discussies op o.a. waarneming.nl niet nodig!
Sperwer en havik kunnen beide verschillende tinten geel, oranje en rood in iris vertonen. Deze verkleuring is resultaat van het ouder worden van vogel, dus oranje ogen wil niet per definitie zeggen dat het een mannetje sperwer is.
Gr. Ingrid
jeanette
Man Sperwer - Accipiter nisus was ook mijn idee...oranje oog...
Ingrid4nature
Ik vermoed een Havik/Accipiter of Sperwer/Accipiter nisis, maar verschillen zijn moeilijk te zien van een foto. Ik meen een kleine snavel te zien en dunne witte wenkbrauw en dat zou wijzen op Sperwer, maar dunne poten of verenpatroon op buik zijn niet zichtbaar. Dus blijft gokken.
Gr. Ingrid
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (7)
Gr. Ingrid
Sorry, MAN...........
Minke.
Als ik nu iets moeilijk vind, is het het verschil tussen Havik en Sperwer..........
Ik heb twee meetpunten die me, denk ik, houvast geven:
Maar........
Groet, Minke.
Sperwer en havik kunnen beide verschillende tinten geel, oranje en rood in iris vertonen. Deze verkleuring is resultaat van het ouder worden van vogel, dus oranje ogen wil niet per definitie zeggen dat het een mannetje sperwer is.
Gr. Ingrid
Man Sperwer - Accipiter nisus was ook mijn idee...oranje oog...
Gr. Ingrid
Mannetje Sperwer.
Groeten, Wil