Scholeksters
Op ons woonzorgcentrum Hushoven te Weert hebben wij veel overlast van een koppel scholeksters. Vorig jaar zijn ze bij ons neergestreken en dit jaar zijn ze er weer. Ze maken veel lawaai wat niet fijn is voor onze dementerende ouderen.
Ook is het hele terras bedekt met vogelpoep.
De vogels zijn erg brutaal, tikken constant met de snavel tegen de ramen van de bewoners.
Weet iemand of hier iets tegen te doen is?
Wij hebben al navraag gedaan bij de gemeente maar die kunnen ook niets doen.
Hopelijk weet iemand een oplossing.
Met vriendelijke groet,
Marlies Brouns
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (8)
Scholeksters komen maar paar weken en ze zijn weg.
Beschermde vogel! En,aantal van die vogels neemt ook af!
Als ze tegen je raam tikken,koop bij de Blokker een plastil kraai,komen ze niet aan je raam! Of koop bij vogelbescherming paar raamplakkertjes en plak op je raam!
Zo mooie vogels,uniek dat ze hier zijn!
Er was een jong uit het nest (hoog boven op het dak) gevallen. Een collega heeft het vogeltje toen voorzichtig op een veilig plekje gezet. Het vogeltje is niet meer op die plek. Ook andere jonge vogeltjes zien we nog niet.
Moeder zit nog steeds op het dak te kwekken en vader amuseert zich blijkbaar prima in onze ruiten.
Deze week worden de ruiten beplakt met folie. We hopen dat het helpt....
De situatie door Marlies beschreven is echt niet grappig, met name voor haar cliënten. Eerder stond de vraag bij de foto's, daar heb ik toen wel op gereageerd.
Maar ook ik had helaas geen oplossing.
Groet, Heleen
Natuurlijk ben ik blij dat er nog scholeksters zijn en zou persoonlijk geen probleem met dat tijdelijke broedgedrag hebben. Maar als ik, zoals Marlies, in een woonzorgcentrum werkte (wat zomaar gekund zou hebben.....) zou ik ook oog hebben voor demente mensen die dit gedrag totaal niet kunnen plaatsen, en er onrustig van worden. En vind ik het dan heel normaal dat Marlies zich afvraagt of hier wat aan te doen is. Het feit dat ze haar vraag hier stelt, betekent wel dat ze dat binnen een bepaald (vogelvriendelijk!) kader wil doen! Ik vind het advies : wees blij dat ze er zijn" dan wel wat erg kort door de bocht....... Het is niet Marlies die het niet begrijpt en er problemen mee heeft!
Behalve Wils advies zou ik ook geen goede oplossing weten. Want hoe je het platte dak van gebouwen onaantrekkelijk voor deze vogels zou moeten maken?
Groet, Minke.
Ik denk dat ze hun spiegelbeeld zien in het glas en door aanvallen deze "indringer" willen verjagen.
Het valt te proberen.
Groeten, Wil
Hallo Marlies,
Scholeksters zijn beschermde vogels, dus je kunt er niets tegen doen. Hun aantal neemt af in de weidegebieden, en ze gaan steeds vaker met succes broeden op platte daken in stedelijk gebied. De jongen zitten daar veiliger dan op de grond en worden door de ouders gevoerd. Heel interessant eigenlijk!
Ik kan me voorstellen dat hun alarmroep en poep overlast geven, maar zodra de jongen kunnen vliegen zal de overlast weer afnemen.
Geniet ervan zolang het kan,
Eddie
Hallo Marlies,
Scholeksters zijn beschermde vogels, dus je kunt er niets tegen doen. Hun aantal neemt af in de weidegebieden, en ze gaan steeds vaker met succes broeden op platte daken in stedelijk gebied. De jongen zitten daar veiliger dan op de grond en worden door de ouders gevoerd. Heel interessant eigenlijk!
Ik kan me voorstellen dat hun alarmroep en poep overlast geven, maar zodra de jongen kunnen vliegen zal de overlast weer afnemen.
Geniet ervan zolang het kan,
Eddie