Smaken meerkoetenkuikens vies?
Al 29 jaar kijk ik uit op een flinke stadsvijver achter mijn huis. In al die jaren heb ik een paar keer een moederwilde eend met piepjonge kuikens gezien, die ik nooit meer een volgende keer terugzag. Ik heb nooit halfvolwassen wilde eenden gezien hier. Ik hield dan ook mijn hart vast toen ik een paar dagen geleden voor de allereerste keer een meerkoetengezin zag drijven met vier kuikens. Hoe snel zijn die weg? Niet dus, ze zijn nu al een week ouder dan ik ooit eendenkuikens heb gezien. 'Misschien smaken meerkoetenkuikens vies', grapte mijn man. Ik ben benieuwd: waarom lukt het meerkoeten hun jongen in leven te houden, terwijl dat wilde eenden al bijna dertig jaar nog nooit is gelukt. Er zitten hier veel reigers in de buurt, en in de vijver zitten flinke vissen, weet niet welke.
Maria Koekkoek
Amsterdam Watergraafsmeer

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (3)
Hallo Minke
Bedankt voor je bericht. Elders in de buurt lukt het wel, op de Ringdijk lagen iets van 10 grote wilde eendenjongen, met ouders te slapen op een bergje te slapen, pal langs de weg. Het lijkt me ook waarschijnlijk dat het met het fanatisme van de ouder(s) te maken heeft. Maar waarom in mijn vijver zelfs 11 kuikens niet eens een dag overleven, dat snap ik nog steeds niet.
Maria
NB: Meldpunt jonge wilde eendenkuikens: http://www.erikkleyheeg.nl/eendenkuikens
Minke.
Geplaatst op 12 april 2019
Het gaat niet goed met de wilde eend in Nederland en niemand weet helemaal zeker hoe dat komt. Daarom roept eendenonderzoeker Erik Kleyheeg uw hulp in om eendenkuikens te tellen.
Er zijn minstens een kwart minder wilde eenden dan in 1990, volgens Sovon vogelonderzoek. Dat betekent dat meer dan 100.000 broedpaartjes zijn verdwenen! Volgens onderzoekers van Sovon gaat het mogelijk mis bij het opgroeien van de kuikens; ze worden niet volwassen. Er zijn echter te weinig gegevens over het overleven van eendenkuikens om goed onderzoek te kunnen doen.
Waarom gaan er te veel eendenkuikens dood voor ze volwassen zijn? Helpt u het antwoord vinden?
BurgerwetenschapOm meer gegevens te verzamelen over die wilde eendenkuikens en de reden voor hun sterfte, is Erik Kleyheeg van Sovon een onderzoeksproject gestart. Sinds 2016 hebben al duizenden vrijwilligers meegewerkt aan dit citizen science project. Maar, hoe langer het onderzoek loopt, hoe waardevoller de kuikenwaarnemingen worden. Dus: doet u mee?
2019: nu al eendenkuikensDit onderzoek leert ons tot nu toe bijvoorbeeld dat in 2017 opmerkelijk weinig eendenkuikens overleefden en in 2018 opmerkelijk veel. Dat had waarschijnlijk te maken met de bijzondere weersomstandigheden. Door de winterse maart van 2018 werden de kuikens erg laat geboren. Daarna was het maandenlang droog en warm, waardoor de kuikens veel voedsel en schuilplaatsen hadden. Die toevallige combinatie was vermoedelijk gunstig voor ze.
Dit jaar, 2019, komen er bij Vogelbescherming alweer meldingen binnen van jonge eendjes. Een vroeg jaar dus. Hoe zal dat uitpakken?"
Einde bericht.
Iets anders is: als ik moedereenden (die ik vaak zonder de man zie!) en moedermeerkoeten (meestal samen met man!) vergelijk, zijn de laatsten veel oplettender op gevaar, maar vooral ook veel feller naar mogelijke kapers. Je moet van goede huize komen om een meerkoetenjong te pakken krijgen......
Dit zou in het algemeen een verschil in de overlevingskansen tussen beide soorten kunnen verklaren.
Echter niet waarom er sinds 1990 (precies de 29 jaar dat jij aan de stadsvijver woont!) veel minder Wilde-eendenjongen opgroeien dan daarvoor.
Groet, Minke.