Soort kakkerlak
Sinds een week ben ik verhuisd naar een woning uit de jaren '70. We hebben eerst verbouwd (o.a. keuken en vloer verwijderd) en zijn er daarna ingetrokken.
Tijdens de verbouwing hebben we geen opvallende insecten gezien. Nu we er sinds een week wonen helaas al twee maal een kleine kakkerlak. De eerste in de hal, de tweede op bed. Ik maak me flink zorgen, met name sinds ik die tweede op bed gezien heb... Ik durf er bijna niet meer te slapen.
Is het de beruchte Duitse kakkerlak? De foto is flink ingeflitst, dus hij lijkt wat glanzender. Het gekke is dat deze geen antennes had, de eerste wel.
En waar huizen deze beesten? In de keuken hebben we, nogmaals, niks gezien. Ik maak me wel zorgen om een stuk zolder dat deels open ligt ivm verleggen van leidingen. Dit kan pas over ruim een week gedicht worden.
Alvast bedankt voor de reacties.
Tijdens de verbouwing hebben we geen opvallende insecten gezien. Nu we er sinds een week wonen helaas al twee maal een kleine kakkerlak. De eerste in de hal, de tweede op bed. Ik maak me flink zorgen, met name sinds ik die tweede op bed gezien heb... Ik durf er bijna niet meer te slapen.
Is het de beruchte Duitse kakkerlak? De foto is flink ingeflitst, dus hij lijkt wat glanzender. Het gekke is dat deze geen antennes had, de eerste wel.
En waar huizen deze beesten? In de keuken hebben we, nogmaals, niks gezien. Ik maak me wel zorgen om een stuk zolder dat deels open ligt ivm verleggen van leidingen. Dit kan pas over ruim een week gedicht worden.
Alvast bedankt voor de reacties.

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (13)
Hoi Jeanette,
Bedankt voor je reactie. Ik heb het misschien niet duidelijk genoeg beschreven, maar ik bedoel een soort die onder de boskakkerlakken valt, nl. een bleke of dwarsbandkakkerlak.
Ik word er helemaal gestoord van. Ze komen via de deuren naar binnen. Gisteren weer 1 via de voordeur en nu net 1 via de schuifpui. Het stikt ervan, waarschijnlijk kan ik er niets aan doen en ze zijn onschadelijk, maar ik vind het toch een plaag worden omdat het er zoveel zijn. Ze lopen ook buiten op het terras. Ik denk dat het eens flink moet gaan vriezen.
Groeten!
De laatste dagen is het hier, even afkloppen, weer wat rustiger in huis. Hopelijk dooft het aantal steeds verder uit naarmate we meer kieren en gaten kunnen dichten.
Ook heb ik het vermoeden dat er bij hevige regenval/storm wellicht meer exemplaren hun weg naar binnen vinden? Maar ben uiteraard benieuwd naar de ideeën van pudding4brains.
Tot slot lees ik dat klimops broeihaarden kunnen zijn. Deze hebben we aan alle kanten tegen het huis aan groeien. Met het blote oog heb ik daar bij daglicht overigens nog niets gezien.
Weet je zeker dat het om Boskakkerlakken gaat?
Het lijkt me goed om een foto van de kakkerlakken die je in huis vindt, hier toe te voegen zodat we je verder kunnen helpen.
Hier en hier een overzicht van kakkerlakken.
Overigens is het handiger om voor een nieuwe vraag een nieuw item aan te maken zodat antwoorden niet door elkaar gaan lopen.
Hoi Goudvink en Pudding4brains,
Ook ik vind bijna dagelijks boskakkerlakken in huis. Ik heb een logboek bijgehouden en ook bijna alle keren foto's van de kakkerlakken gemaakt. Ik wil er ook graag vanaf en ik wil weten waar ze vandaan komen. Ze zitten ook echt door het huis verspreid. Ik heb ze gevonden in de bijkeuken, keuken, voordeur, op de overloop (boven). Gisteren weer één onder de eettafel.
En ik zou heel graag een foto willen zien van een boskakkerlak (bleke of dwarsband) en een huiskakkerlak (bruinband) zodat ik zeker weet dat het boskakkerlakken zijn en geen huiskakkerlakken. Ik kan geen goede foto's op internet vinden ter vergelijking. Maar wellicht is het verschil zo groot tussen een dwarbandkakkerlak en een huiskakkerlak dat een kenner nu heel erg hard moet lachen om mijn vraag :)
Alvast heel erg bedankt! Vooral richting Pudding4brains!
Groeten!
Hallo Goudvink,
op plekken waar ze aanwezig zijn komen ze ook regelmatig binnen, zeker als er plekken zijn waar ze makkelijk naar binnen lopen zoals openstaande ramen, kieren, ventilatie of een zolder die niet afgetimmerd is. Verdieping is geen probleem - ze lopen gemakkelijk langs de gevels omhoog.
Er zijn geen 'nesten', maar ze kunnen wel op plezierige schuilplekken wat samenklonteren omdat elk individueel beest het min of meer onafhankelijk van elkaar op die plek prettig vindt. Typisch een beschutte plek achter begroeïng tegen een warme gevel aan bijvoorbeeld.
Dat je ze nu (November) nog veel vindt is wel wat aan de late kant.
Kun je mij eventueel een mailtje sturen om wat te overleggen? Dat kan naar:
pudding4brains (AAPJE) gmail (punt) com
Groetsjens, Arp
Zijn er meer met zulke ervaringen? Wat kan ik doen, waar zitten de nesten?
Zijn er meer met zulke ervaringen? Wat kan ik doen, waar zitten de nesten?
Hier ging het ook over een Dwarsbandkakkerlak met een oötheek.
Dit vrouwtje is vermoedelijk al met een oötheek binnengekomen en die draagt ze enkele dagen met zich mee.
Stel dat ze de oötheek in huis zou laten vallen dan is die zeer waarschijnlijk uitgedroogd voordat die uitkomt. Mochten er toch jongen uitkomen dan zijn die ook binnen een paar dagen uitgedroogd.
Het beste blijft dus vangen en buiten zetten. Ze kunnen in huis slechts een korte tijd overleven.