Specht met onregelmatig, langzame roffel
Wij wonen in Zuidhorn (ten westen van Groningen) en we hebben gedurende drie dagen in de ochtend een heel speciale roffel van een specht gehoord:
De roffel was heel onregelmatig en ook vrij langzaam.
We vragen ons nu af van welke soort specht dit geluid kan zijn.

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (5)
Nu je het zegt, Michelle! Herinner me ook een paar keer op het verkeerde been te zijn gezet: dacht een Specht te horen roffelen, maar bleek een Kraai te zijn!
Groet, Minke.
Nu je het zegt, Michelle! Herinner me ook een paar keer op het verkeerde been te zijn gezet: dacht een Specht te horen roffelen, maar bleek een Kraai te zijn!
Groet, Minke.
Vrij langzaam en een beetje diep kan van een zwarte specht zijn.Ik zie en hoor hem regelmatig in een bosachtig stukje,maar wel bewoond aan de rand.
Dan kun je zelfs ook nog aan een zwarte kraai denken,die kunnen nl.ook roffelen!
Als je het geluid beschrijft als "speciaal", "onregelmatig" en "vrij langzaam" bedoel je dat dan in vergelijking met de Grote bonte specht?
Dan zou je aan een Zwarte specht kunnen denken? Maar dat is een echte bosvogel met een vrij groot territorium. In bewoond gebied, Zuidhorn, zou ik dan niet denken. Of woon je aan de rand en grenst bos aan je woonplek? Het is allemaal wel erg speculatief.....
Misschien kan je eens op internet bij vogelgeluiden de Zwarte specht eens beluisteren? Op z'n minst kan je die dan uitsluiten.......
Groet, Minke.
Was het geluid wel van een specht, Klaas, en waar roffelde hij dan op?
Waar komt het geluid vandaan, huis, tuin, bosachtige omgeving of buitengebied...
Zou mooi zijn als je hem zou kunnen fotograferen.