Specht
Ik liep dit weekend in de bossen van Epe en zag er een ruwe berk met op rij allemaal kleine gaatjes. Ook rijen eronder
Is dit werk van de specht om voedsel te zoeken?
Is dit werk van de specht om voedsel te zoeken?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (4)
Heb even eea uitgezocht.
Gaatjes van de Berkenspintkever - Scolytus ratzeburgii zullen het niet zijn want die
worden verticaal op de boomstam aangebracht. Hier een site met wat info.
Maakt cirkelronde gaatjes in de berkenschors. Deze rijen ronde gaatjes ( als een rozenkrans) zijn ´ventilatiegangen´ van de onderlinge vraatgangen van de larve van bovengenoemde kever. Door het kleine formaat en de grote regelmaat en vorm zijn deze gaatjes van snavelindrukken van specht of boomklever te onderscheiden.
Info: veldgids Diersporen.
Grote bonte specht:
2.2.7. Spechtenschade. Spechtenschade wordt wel eens verward met bast- en houtbewonende kevers. Spechtenschade veroorzaakt echter geen vraat onder de bast. De gaten van een specht zijn vierkant en grof. Spechten kunnen deze schade veroorzaken om sap uit de wond op te nemen. In Nederland is dit fenomeen nog niet waargenomen. In Nederland kan spechtenschade ontstaan door het zoeken naar insecten die in de bast of het hout leven.
Ook worden van deze vogel weleens ´ringsporen´ gevonden; afstand tussen de gaatjes is 3-4 cm. en de ringen zitten 9-11 cm. boven elkaar.
Als spechten in hout hakken - vooral van gezonde bomen- doen ze dat meestal om er een nestholte in te maken. In bepaalde gevallen gaan ze soms wel heel ijverig te werk en hakken ze het ene gat na het andere. Mogelijk bevalt het resultaat ze dan niet en gaan het opnieuw proberen.
Info: Elseviergids van nuttige en schadelijke dieren.
Boomklever:
Kan in Berkenstam aanpikken om het boomsap onder de schors op te likken. in de schors zijn dan halvemaanvormige indrukken van de snavelpunt te zien. Als die er veel zijn ontstaat er ringvormige patronen in de schors. Meestal zitten die hoog in de boom. Lijkt me dat die het niet zijn.
Hopelijk kan iemand anders met zekerheid de ´boosdoener´ aangeven. Eventueel kuin je het even navragen op het forum van waarneming.nl; begin bij het Keverforum en dan helpen ze je daar zonodig wel weer verder. Wel eerst inloggen.
Ik heb een foto moet echter even kijken hoe ik deze kan aanpassen want bestand is helaas te groot
Dus volgt als t lukt
Ik heb een foto moet echter even kijken hoe ik deze kan aanpassen want bestand is helaas te groot
Dus volgt als t lukt
Heb je er ook een foto van gemaakt? Was de berk dood of of vitaal.?
Het kan door een specht, maar ook eventueel door de boomklever of door verschillende keversoorten zijn veroorzaakt. Of is er wellicht berkensap getapt?