Spechtenkinderen
In mijn buurt is een spechtennest met jonkies. Pa en moe vliegen af en aan om ze te voeren. De jonkies twitteren aan een stuk dóór ( tenzijde ouder alarm slaat, dan valt t stil). Ik vraag me af hoe ze dat vol kunnen houden en waaromze het doen
Bij het mezennest is het veel rustiger, daar piept het volkje alleen als pa of ma eraan komt

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (1)
De jongen worden drie tot vier weken door beide ouders gevoerd, alvorens ze uitvliegen. In de tweede helft van deze periode is dit nest eenvoudig te ontdekken, daar de jongen dicht bij het vlieggat continu om de ouders roepen. Ze laten een lawaaierig vie-vie-vie, gee-gee-gee en diverse zoemende geluiden horen.[Wanneer ze worden verschrikt zullen ze echter snel weer terug in hun hol duiken.Bron
Des te meer kabaal je maakt, des te meer voedsel hopen ze door de ouders in de bek gestoken te krijgen.....Vermoedelijk zullen ze over niet al te lange tijd gaan uitvliegen.
Mezen houden zich inderdaad heel rustig. want dat is veiliger....er zijn allerlei predatoren die ze zowel in als buiten de nestkast pakken.
Kat, sperwer, bosuil en marter verschalken graag een mees. Jonge mezen zijn niet veilig voor de ekster, de specht en de Vlaamse gaai. Ook muizen en eekhoorns kunnen veel schade aanrichten in nestkasten. Bron.
De gr. b. specht daarentegen beschikt over een forse snavel waarmee ze zich in de nestkast kunnen verdedigen.