stadsduiven
Goedemiddag,
zonet heb ik de vogels in de tuin gevoerd. De stadsduiven zaten verwachtingsvol op een rijtje in de dakgoot, maar sinds kort voer ik niet meer op de grond, alleen in een silo. De laatste tijd werden de stadsduiven zo opdringerig dat ze me ook buiten voertijden voor het raam zaten aan te staren. En telkens als ik even rustig een boek wilde lezen in de tuin, fladderden ze rondjes boven mijn hoofd, zodat ik toch maar weer naar binnen ging.
De merels hebben zo te zien genoeg te eten in mijn natuurlijke stadstuin, maar ik vroeg me af hoe dat met de stadsduiven zit, nu er in de stad en bij de supermarkt wegens corona misschien minder eten voor ze wordt gemorst. Hebben ze het nu moeilijker? Want in dat geval wil ik ze best weer wat eten geven, ook al kost het me iets van mijn rust.
Vriendelijke groet,
Eva

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (7)
Klinkt helemaal goed! Mooi dat je een goede oplossing voor de kleinere vogels hebt gevonden; zo worden overbodige spullen weer goed gebruikt!
Heel goed dat je de fijngemaakte eierschalen ook in de tuin legt; is ook goed voor de rozen!
Veel plezier met al het vogelgedoe!
Bedankt nogmaals Jeanette, het stelt me gerust dat de duiven toch wel aan hun kostje komen. Ze lijken er zich nu ook bij neergelegd te hebben dat ik niet meer twee keer per dag voer voor ze strooi. Ik heb een voedertafeltje in de boom gehangen met een kooi erop (een oud draadmandje dat er precies op paste). De mussen en mezen vliegen af en aan, en soms laten ze iets vallen op de grond, zodat de duiven toch nog wat hebben. Voor de merel bewaar ik klokhuizen en ik strooi fijngemaakte eierschalen van hardgekookte eieren. Volgens mij is het evenwicht wel hersteld!
Stadsduiven zijn oppertunisten hoor, die overal wel weer iets eetbaars vinden. Een schuldgevoel lijkt met dan ook echt niet nodig. Als je er zoveel plezier aan beleeft de vogels te voeren , doen! Zelf zou ik er dan wel voor zorgen dat vooral de kleine vogels daar dan van profiteren; er zijn opvattingen die zeggen dat die in het voorjaar en in de broedtijd best wat extra , makkelijk bereikbaar voedsel kunnen gebruiken. Dat zou energie besparen bij het zoeken. De jonge vogels worden gevoerd met insecten, dus dan is een natuurvriendelijke tuin weer handig.
Het is ook ontzettend leuk om naar vogels te kijken én te luisteren, vooral in deze periode waarin ze zo druk zijn met elkaar te veroveren, nesten te maken ,en voor nageslacht zorgen. Vanachter mijn bureau dwalen mijn ogen ook veel te vaak af om dat allemaal te volgen...
Bedankt Jeanette, dat brengt weer nieuw ligt op de zaak. Die natuurlijke tuin heb ik gelukkig...
Daar heeft u natuurlijk gelijk in, vogels zijn voor mij ook een bron van geluk, ook de stadsduiven. Misschien had ik er een paar knipogende smileys bij moeten zetten. De onrust was meer dat ik het idee had ze nooit genoeg te geven en dat wakkerde mijn schuldgevoel aan. ;-) Dus om me even niet schuldig te voelen, ben ik gestopt met voeren. En dacht vervolgens: maar wat als de duiven nu te weinig te eten krijgen, ook weer vanwege die vermaledijde corona-crisis? ;-) Daar ging mijn vraag dus over. Als iemand mijn vraag kan beantwoorden zou ik met een gerust hart weer gaan voeren, wat het antwoord ook is.
Maar met ´gewoon voeren´ is lang niet iedereen het eens.......
Zie bijv. hier, hier, hier en hier..en hier..... etc.etc.
Tip van de Vogelbescherming:om ook kleine vogels een kans te geven om van het voedsel te profiteren, is het mogelijk om speciale voederkooien over het strooivoer te leggen. Kleine vogels kunnen dan wel bij het voer, maar duiven niet. Ook voedersilo's zijn zeer geschikt voor het voeren van alleen kleine zangvogels.
Kun je doen met gaas , en zelf gebruikte ik wel vogelkooien waardoor alleen de kleinere vogels bij het voer konden komen. Werkt prima...misschien eens kijken bij de kringloop ( als die weer open is).
Belangrijkste is dat je de tuin zo vogelvriendelijk mogelijk inricht en beheert zodat de vogels er natuurlijk voedsel kunnen vinden, er broedgelegenheid is, vers water om van te drinken en in te baden, rust en veiligheid.
Over bijvoeren het hele jaar door verschillen de meningen.
gewoon voeren en lekker blijven zitten lezen in de tuin, iedereen tevreden. Hoe kunnen dieren nu de rust verstoren, je kan de hele winter weer lezen en dan zul je ze missen, ik wel tenminste.