Beste Vroege Vogels,

Aan jullie, als het bekendste natuurprogramma van NL, wil ik dringend verzoeken om onmiddellijk actie te ondernemen tegen de vanzelfsprekendheid waarmee overal wordt aangeraden om te spuiten tegen de buxusmot. Vanuit mijn directe omgeving en via Facebook krijg ik meerdere berichten over sterfte van mezenjongen. We klagen over te weinig insecten, dan is er een keer een plaag en dan zijn we vergeten dat we ook de natuur zijn werk kunnen laten doen, sterker, dat we dat moeten. Als mezen, kauwen en kraaien de buxusmotrups eenmaal hebben ontdekt, komen ze ze opvreten. En dan zijn je struikjes misschien een paar weken of maanden uit model. Hoe erg is dat? Van meerdere kanten in de media hoor je allerlei remedies tegen de buxusmot, en de oplossing is altijd: vergif. Zorg AUB dat op alle NOS journaals en in Jullie programma te horen is dat als je last hebt van de buxusmot, je dan wel kunt gaan spuiten, maar dat je dan binnen de kortste keren ook geen last meer hebt van mezen en andere vogels. Hoe kunnen de officiele kanalen anno 2018 zo ongelofelijk stom zijn om nog standaard het gebruik van gif tegen insektenplagen te propageren? DOE iets!

Met dringende groet,

Ted van Gaalen

Lindanusstraat 23

6525 PS NIJMEGEN