Lekker, nou wil ik reageren op het stukje Wolf in Schaapskleren op de VV site en dat kan alleen als ik met Facebook of Twitter aanlog?!? Huh? Ik ben als VV-lid aangemeld! Ik heb geen Facebook en Twitter en ga daar ook zeker geen lid worden om bij VV wat te kunnen schrijven. Moet niet gekker worden ...

Dan maar hier:

Hier gaan in één verhaaltje toch wel een hoop dingen een beetje "fout". helaas. Laurens maakt in het commentaar hieronder al een min of meer terechte opmerking, maar mist de plank wellicht ook nog net.

Punt 1: De larve op de foto van Janco is geen Gaasvlieg larve en inderdaad wel de larve van een Lieveheersbeestje, maar ik zou beslist niet willen beweren dat het de larve van Cryptolaemus montrouzieri moet zijn. Alle soorten kleine harige Lieveheersbeestjes uit de onderfamilie Scymninae hebben dergelijke larven en de onderlinge verschillen zijn miniem en doorgaans niet op een foto te zien. Het kan dus net zo goed een inheems Scymnus of aanverwant zijn. Cryptolaemus is wel een veel grotere soort dan "onze" inheemse Scymninae, dus met een afmeting erbij, of een vindplaats (buiten of in een broeikas waar C.m. is uitgezet?) kun je er misschien nog wat over zeggen.

Punt 1a De witte "wol" op die larve heeft dus niks met huidjes van de wolluis te maken, maar bestaat uit door de Lieveheersbeestlarve zelf afgescheiden was"haren", waardoor de larve gecamoufleerd is tussen zijn voornaamste prooi: Wolluizen inderdaad. Dus wel een wolf in schaapskleren, maar dan wel van eigen fabrikaat.

Punt 2. De larve op de foto van Adbakker (Ad Bakker?) is wel van een Groene Gaasvlieg (familie Chrysopidae), maar niet van een "Goudoogje" - tenminste, niet als je daarmee zoals gebruikelijk de meest algemene Gaasvliegen uit het Chrysoperla carnea-complex mee aanduidt. De larven van Chrysoperla en veel andere Groene Gaasvliegen die er veel op lijken zijn allemaal "kaal" zonder vuilnisbelt van leeggezogen huidjes op de rug. Er is maar een aantal soorten binnen de Chrysopidae met larven die zich aldus camoufleren. De grootste groep daarvan zijn de soorten uit het geslacht Pseudomallada, maar deze is zeer waarschijnlijk een Chrysotropia ciliata (soms ook bekend als Chrysopidia ciliata) : De "Franjegaasvlieg".

Punt 2a De foto van LeenEus toont geen Franjegaasvlieg of Pseudomallada, of een andere soort die iets met het beschreven larvenfenomeen te maken heeft. Welke soort het wel is is niet te zien, maar een Goudoogje (Chrysoperla carnea s.l.) ligt wel voor de hand.

Waarom schrijf ik "Chrysoperla carnea s.l."? Kijk - dáár zit nou ook een interessant verhaal in ... (zie soortinfo op waarneming.nl )

Groets, Arp