(Te) jonge merel?
Ik zag net deze jonge merel zitten en hij lijkt me eigenlijk een beetje té jong om al uit het nest te zijn. Er zijn volwassen merels in de buurt, die vrij opgewonden zijn, maar ik zie ze het jong niet voeren. Weet iemand of dit is zoals het hoort, of zou hij uit het nest gevallen zijn? En kan ik in dat geval iets voor hem doen? Hij lijkt me nog vrij hulpeloos en kwetsbaar... Hij kan wel lopen maar is er niet heel bedreven in. Graag advies!
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (17)
Ik had je reactie nog niet gezien, Minke, maar ik was dus op hetzelfde idee gekomen. :) Nu krijgt hij in ieder geval weer de zorg die hij echt nog wel even nodig heeft. Ik zal maar geen foto bijvoegen van het dode broertje of zusje, maar daaraan kon je helemaal goed zien hoe jong ze eigenlijk nog waren.
Ben ik toch wel nieuwsgierig welk gezegde je bedoelde. Ik ken er meerdere die beginnen met "dat is..." :)
Update: misschien vinden jullie het heel raar, dat moet dan maar...maar ik heb de dierenambulance gebeld en die hebben hem opgehaald en nu gaat hij naar een vogelopvang. Ik kan hier nou eenmaal niet lekker met een koud drankje in een redelijk koele woning zitten, terwijl ik weet dat buiten, op slechts een paar meter afstand, een klein, bang, hongerig en dorstig schepseltje langzaam zit te sterven in zijn eentje...
Ja, daar kan ik ook slecht tegen! Misschien een vogelopvang/dierenambulance in je buurt bellen en vragen welke mogelijkheden zij zien? Op dit moment vangen zij veel grut op en kan ie ergens "aanschuiven"?
Tja, en anders............ Je kent het gezegde dat begint met "dat is........"
Groet, Minke
Andere merels zie ik niet, ik hoor af en toe iets vanuit de struiken, maar hoe of wat, kan ik niet met zekerheid zeggen. Voor zover ik weet, worden jonge merels voortdurend gevoerd door de ouders, maar dat is hier duidelijk niet het geval. Naar aanleiding van de tips van Minke ben ik op onderzoek uitgegaan. Ik heb het nest gevonden waar hij uitgevallen moet zijn. Het zag er een beetje gehavend uit. En vrijwel recht eronder vond ik nog een dood mereltje... Die viel waarschijnlijk op een harde ondergrond, terwijl "mijn" mereltje op de struiken terecht kwam. Maar zoals het er naar uitziet, hebben de ouders het opgegeven...
Zou het eventueel mogelijk zijn om zo'n mereltje zelf groot te brengen? Nu zit hij geduldig, maar vergeefs te wachten tot iemand voor hem komt zorgen. En daar kan ik heel slecht tegen...
Het lijkt mij dat het beestje nog te jong is. Ik heb een paar keer een merelnest zien uitvliegen. Die beestjes waren al wel "wat meer merel"! Wel zag ik, en ook bij andere vogelsoorten, dat ze meteen na het uitvliegen even nog gedesorienteerd/dizzy zijn en even tot hun positieven moeten komen (en dan zijn ze kwetsbaar en kruipen weg!). Maar dit duurt hooguit een (klein) kwartiertje en dan gaan ze vliegen!
Zie je alleen dit jong? Zijn er niet meer? Hoor je anderen nog in het nest in de buurt (nest kan niet ver zijn!) of zie je de ouders met andere jongen die al wel fladderen?
Durf niet te zeggen wat de kansen van dit jong zijn...... Zal er van af hangen hoeveel tijd hij nog nodig heeft om vliegklaar te worden. Hoe langer, hoe meer kansen op katten, roofvogels, eksters etc. Of dat de ouders het opgeven omdat zijn overlevingskansen te klein zijn.
Wordt vervolgd?
Groet, Minke.
Hij heeft de nacht in ieder geval overleefd, want ik zag hem weer zitten. Toch nog even een extra foto gemaakt, waarop misschien beter te zien is of dit normaal is of niet.
Bedankt voor de reactie! Met rust laten zal wel lukken want ik zie hem niet meer. Ik vermoed dat hij onder wat struiken is gaan zitten. Ik zag een moedermerel met voer in haar snavel, hoorde "Piep!" vanuit de struiken en meteen dook moedermerel ook de struiken in. Ik zal er maar op vertrouwen dat het goed komt. En als ik merelalarmgeluiden hoor, storm ik naar buiten, want dan is er vast een kat in de buurt. En een bakje water neergezet, sowieso wel fijn voor vogels, dacht ik.
Niet goed te zien of het mereltje te jong is. Het beste is om het mereljong met rust te laten. Alleen katten e.d. uit zijn buurt zien te houden. De ouders houden het meestal goed in de gaten al lijkt dat niet zo.