Veel ooievaars
Vrijdagavond 16 augustus grofweg tussen 20:00 en 20:30 uur reed ik met de auto over de A28 noord-zuidwaarts. Tussen Zwolle en (ongeveer) de afrit naar de A1 zaten er op de lantaarnpalen die langs de snelweg staan telkens 1 of 2 ooievaars. Uiteindelijk wel een stuk of 15. Zéér opvallend en ik vroeg me af of ze zich aan het verzamelen waren voor de trek? Hoe dan ook: een mooi gezicht.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (2)
Dankjewel, Jeanette.
Mijn vermoeden was dus juist.
Momenteel zie je vaak grote groepen ooievaars, ook op weilanden die worden gemaaid. Vanaf eind juli sluiten steeds meer ooievaars zich aan bij een groep.
Ze kunnen zich voor verzamelen voor de trek, maar een deel blijft ook hier. Jonge ooievaars vertrekken eerder dan hun ouders omdat ze nog geen vliegervaring hebben en overdag kortere afstanden afleggen J
De halfwilde exemplaren die gebruikt zijn voor de herintroductie overwinteren meestal gewoon in Nederland.
Ik ken ook een ooievaarsstation waar ze nog steeds in de winter verblijven omdat ze daar worden bijgevoerd . Zo wordt er geen beroep meer gedaan op hun natuurlijke trekgedrag. ´Normaal ´gingen de ooievaars op trek omdat hier in de winter voedselgebrek is.
Hier, hier en hier is er meer over te lezen, Angela.