verandering tuinvogel soorten
Hallo
ik heb sinds 25 jaar veel merels, koolmeesjes, pimpelmeesjes,turkse tortelduifjes. en stadsduiven in mijn tuin en 1 keer per jaar een zwerm spreeuwen die mn druivenstruik komen plunderen.
dit jaar echter heb ik nog niet 1 merel gezien wel 3 losse spreeuwen die nu dagelijks langs komen en 1 buizerd die een spreeuw nuttigde in mijn kleine ommuurde stadstuin.
wat kan hier de reden van zijn.
ik heb sinds 25 jaar veel merels, koolmeesjes, pimpelmeesjes,turkse tortelduifjes. en stadsduiven in mijn tuin en 1 keer per jaar een zwerm spreeuwen die mn druivenstruik komen plunderen.
dit jaar echter heb ik nog niet 1 merel gezien wel 3 losse spreeuwen die nu dagelijks langs komen en 1 buizerd die een spreeuw nuttigde in mijn kleine ommuurde stadstuin.
wat kan hier de reden van zijn.

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (2)
Bij ons (Veluwezoom) zitten volop merels, en er komt ook steeds een lijster.
Er kunnen een aantal redenen zijn; misschien wordt er in de buurt door iemand goed aan de vogels gevoerd waardoor ze mogelijk een kleinere afstand tot hun slaapplaats hoeven te overbruggen. Er kunnen meer katten rondlopen, meer sperwers rondvliegen , minder schuilplaatsen zijn.
Daarnaast heeft het Usutu-virus voor een flinke reductie van o.a. de merelpopulatie gezorgd.
Lijkt mij dat het een Sperwer is geweest die een spreeuw in de tuin heeft geslagen. Buizerds komen niet snel naar een tuin, Sperwers wel.
Hier, hier, hier, hier en hier is er meer over te lezen.