Vogels eten de besjes niet van de vuurdoorn
Vanwege de mooie schermbloemen en besjes is een vuurdoorn in de tuin een aanwinst voor de dieren. De bloemen trekken veel insecten, vogels zijn dol op de besjes en vinden er een schuilplaats. Aan het eind van de winter zijn veel vuurdoorns helemaal kaal gegeten door de rondtrekkende vogels. Alleen lijkt dat deze winter niet op te gaan. Wij zien struiken nog vol hangen met bessen, onaangeroerd, zwart en rottend aan de struik. Geen vogel is erop afgekomen. Herkennen meer mensen dat?
Hangen de besjes bij jullie ook nog aan de vuurdoorn? En waardoor zou dat komen?

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (5)
Mijn vuurdoorn heeft veel bezoek van de merels gehad maar er hangen nog wel bessen aan.
Achter heb ik een malus staan en een lijsterbes die hebben nu geen bessen meer. Ook door de merels verorbert
We hebben deze vraag ook op onze Facebookpagina opgezet. Dit zijn een aantal reacties:
“De bessen in onze Ligustur worden elk jaar opgegeten door een zwerm Kramsvogels. Helaas heb ik ze niet gezien dit jaar.”
“Waren al in december op”
“De besjes van de hulst (Zuid-Limburg) zitten er ook nog allemaal aan in tegenstelling tot voorgaande jaren.”
“Vuurdoorn helemaal kaal gepikt.”
“Hier zijn ze allemaal opgegeten.”
“Castricum, aan de Noord Hollandse kust. De vuurdoorn is leeg gegeten.”
“Geen besje meer te zien! De merels zijn gelukkig weer terug.”
“Vuurdoorn en Hulst helemaal leeg hier. Hulst al eind vorig jaar, vuurdoorn in januari.”
“Heel vreemd, bij mij zijn zowel de besjes bij de vuurdoorn aan voorkant en aan de zijkant van mijn huis allemaal opgegeten!”
“Bij ons ook! Wij dachten, dit is het eerste bessentrosje van de plant, dus misschien was het te moeilijk voor de vogels om het te vinden. Maar er zijn er zo te horen meer onaangeroerd…”
Onder het Facebookbericht is te lezen dat de meeste besjes zijn opgegeten. Wanneer ze niet opgegeten zijn, zou dit iets lokaals kunnen zijn. Zoals misschien meer veel katten in de buurt.
Hier iin Ede bij ons ook helemaal leeg. Gr. Dick
Bij ons helemaal leeg gegeten....
Gr. Ingrid