waar waren de Mussen
hallo Vroege Vogels
even een vraagje misschien weten Jullie hier het antwoord op
verleden jaar (net zoals alle jaren) wel 30 tm 35 Musjes in de tuin en afgelopen winter helemaal niks
en het zijn toch geen seizoen vogels die s`winters weg trekken
Gisteren was Ik weer heel blij er waren er 6 weer in de tuin
weten Jullie hier het antwoord op ???
Groetjes Hanny Haveman ..uit Enschede
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (2)
Jammer Hanny....Het hangt ook een beetje af van hoe en waar je tuin ligt; binnen in een dorp of stad, bosgebied of in het buitengebied.
Misschien is er in je leefomgeving het eea veranderd; is er groen verdwenen, zijn de tuinen meer betegeld/versteend, zijn er door isolatie broedplaatsen verdwenen, is de omgeving anders ingericht, om maar wat te noemen.
Heb je plaats om nestkasten op te hangen? Is er op een veilige plek in de tuin water in de tuin waar ze kunnen drinken en baden? Zijn er misschien meer katten in de buurt gekomen...
Gelukkig heb ik ze hier nog wel, broeden ze hier ook ieder jaar weer ....maar dat zal ook samenhangen met de plek waar ik woon en er voor de vogels optimale mogelijkheden zijn.
Hier en hier kun je er meer over lezen. En hier nog wat tips.
Ik kan hier hetzelfde melden: geen mussen tijdens de winter en ook heel ongewoon. Er wordt wel eens gesteld dat er vanwege de zachte winter genoeg te eten was in de vrije natuur maar vogels zijn ook wezentjes die de tuinen vol aangeboden voer wel makkelijk vinden en er juist gebruik van maken. Ik vind het ook een raadsel, maar zag ook veel minder andere vogels in de tuin. Ik heb wel geprobeerd met een bos trosgierst de mussen terug te lokken en dat lukte voor een deel ook. Ze zijn er dol op. Ik moet hierbij wel vermelden dat ik dit jaar geen vogelzaad heb gevoerd vanwege het feit dat dit (zo bleek uit onderzoek) vol pesticiden bleek te zitten.
Groet Tineke