Waar zijn de mezen gebleven?
Geachte redactie
Elke winter wordt mijn tuin druk bezocht door koolmezen. Ze zijn gek op de zonnepitten die in een netje aan een takje hangen. Dit jaar is het anders. Ik zie nauwelijks een mees. Navraag heeft me geleerd dat dat ook het geval is in de buurt van Maastricht en in Bennekom. Naar verluidt heeft een beller dit onlangs tijdens uw radio-uitzending ook aangekaart.
De afwezigheid van mezen in (een deel van) ons land – wat ik nog niet eerder had geconstateerd maar ook nog nooit van gehoord had - heeft de Nederlandse media niet bereikt, wel de Vlaamse. Het nieuws van de VRT op 3 januari meldde dat de mezen de vetbollen meden. Als redenen werden gegeven: slecht broedseizoen, nog veel voedsel te vinden in de natuur. Zie m.deredactie.be/#!/snippet/586b9909c9976f06001d258a/...
Afgelopen mei was inderdaad slecht voor nakomelingen maar komt er geen tweede leg? En december 2015 was recordwarm en lijken me de verdere omstandigheden vergelijkbaar met afgelopen december. Toch stikte het in 2015 van de mezen in mijn tuin.
De derde reden die het Vlaamse nieuws gaf was: minder gasten uit het noorden. Dat lijkt me de belangrijkste reden. Maar hoe komt dat? Zitten ze nog in het noorden of zijn ze doorgetrokken naar Frankrijk?
Vriendelijke groet,
Edward Krabbendam
Elke winter wordt mijn tuin druk bezocht door koolmezen. Ze zijn gek op de zonnepitten die in een netje aan een takje hangen. Dit jaar is het anders. Ik zie nauwelijks een mees. Navraag heeft me geleerd dat dat ook het geval is in de buurt van Maastricht en in Bennekom. Naar verluidt heeft een beller dit onlangs tijdens uw radio-uitzending ook aangekaart.
De afwezigheid van mezen in (een deel van) ons land – wat ik nog niet eerder had geconstateerd maar ook nog nooit van gehoord had - heeft de Nederlandse media niet bereikt, wel de Vlaamse. Het nieuws van de VRT op 3 januari meldde dat de mezen de vetbollen meden. Als redenen werden gegeven: slecht broedseizoen, nog veel voedsel te vinden in de natuur. Zie m.deredactie.be/#!/snippet/586b9909c9976f06001d258a/...
Afgelopen mei was inderdaad slecht voor nakomelingen maar komt er geen tweede leg? En december 2015 was recordwarm en lijken me de verdere omstandigheden vergelijkbaar met afgelopen december. Toch stikte het in 2015 van de mezen in mijn tuin.
De derde reden die het Vlaamse nieuws gaf was: minder gasten uit het noorden. Dat lijkt me de belangrijkste reden. Maar hoe komt dat? Zitten ze nog in het noorden of zijn ze doorgetrokken naar Frankrijk?
Vriendelijke groet,
Edward Krabbendam
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (6)
Edward Krabbendam
Vooral zaadeters zoals mezen en vinken laten zich voorlopig maar moeilijk verleiden tot een tuinbezoek. Logisch: met een ongezien topjaar voor beukennootjes en een ruim aanbod van bessen is er relatief veel voedsel te vinden in de natuur. Vogels besparen zich dan de risicovolle onderneming om zich in de buurt van mensen, ramen en huiskatten te laten zien. Ze zijn daarnaast ook veel meer vertrouwd met natuurlijk voedsel.
Daarnaast beleefden veel typische tuinvogelsoorten een barslecht broedseizoen als gevolg van het koude en natte voorjaar. Dat sommige Koolmezen twee weken geleden nog een broedpoging ondernamen, toont aan dat ze tot op het laatste ogenblik hebben geprobeerd om de slechte resultaten nog enigszins recht te zetten. Vogels laten zich dus niet alleen minder zien: dit jaar zijn er wellicht ook minder.
Tineke
Ben benieuwd of ze zich bij winterse omstandigheden weer in de tuin op het klaar gelegde/opgehangen voedsel melden!
De komende kou kan de mezen, door gebrek aan voedsel en een veel grotere behoefte daaraan, naar mijn tuin sturen. Als dat gebeurt (of juist niet) zal ik dat later melden. Blijft de vraag: waar hebben ze gezeten?
E.K.
Zodra vorst en sneeuw door gaat zetten, is te verwachten dat de vogels, w.o. de mezen meer gebruik gaan maken van het neergelegde/opgehangen voedsel.
Daarnaast is het zo dat veel mensen voedsel voor de vogels ophangen, zodat ze het vaak voor het kiezen hebben.
Welke tuin is veilig, waar zijn voldoende schuil- en slaapplaatsen, waar al of geen katten, waar is natuurlijk voedsel te vinden bijv. daar waar de borders geen schoonmaak-/winterbeurt hebben gehad en er insecten zijn te vinden,.is er mogelijkheid om te drinken en te baden.....
Het effect van al of niet of mindere trek, weet ik niet.
Hier rond huis heb ik ook nu heel veel vogels, w.o. mezen;.....zal ook samenhangen met de locatie, beheer en mogelijkheden voor de vogels.