Geachte redactie

Elke winter wordt mijn tuin druk bezocht door koolmezen. Ze zijn gek op de zonnepitten die in een netje aan een takje hangen. Dit jaar is het anders. Ik zie nauwelijks een mees. Navraag heeft me geleerd dat dat ook het geval is in de buurt van Maastricht en in Bennekom. Naar verluidt heeft een beller dit onlangs tijdens uw radio-uitzending ook aangekaart.
De afwezigheid van mezen in (een deel van) ons land – wat ik nog niet eerder had geconstateerd maar ook nog nooit van gehoord had - heeft de Nederlandse media niet bereikt, wel de Vlaamse. Het nieuws van de VRT op 3 januari meldde dat de mezen de vetbollen meden. Als redenen werden gegeven: slecht broedseizoen, nog veel voedsel te vinden in de natuur. Zie m.deredactie.be/#!/snippet/586b9909c9976f06001d258a/...
Afgelopen mei was inderdaad slecht voor nakomelingen maar komt er geen tweede leg? En december 2015 was recordwarm en lijken me de verdere omstandigheden vergelijkbaar met afgelopen december. Toch stikte het in 2015 van de mezen in mijn tuin.
De derde reden die het Vlaamse nieuws gaf was: minder gasten uit het noorden. Dat lijkt me de belangrijkste reden. Maar hoe komt dat? Zitten ze nog in het noorden of zijn ze doorgetrokken naar Frankrijk?

Vriendelijke groet,
Edward Krabbendam