Waarom laten de Pimpelmezen de meelwormen links liggen?
Hallo,
Ik heb een vraag: Ik heb elk jaar een Pimpelmezen nestje op mijn balkon, en vliegen altijd met succes uit. Zo ook dit jaar. Al een aantal jaren hang ik een speciaal bakje hoog op met meelwormpjes erin, zodat de ouders wat hulp hebben bij het voeren. Er is al jaren dankbaar gebruik van gemaakt. Dit jaar is het echter anders.
De Pimpelmezen kijken er niet naar, eten er zelf niet van en geven het ook niet aan hun jongen. Ik heb ze in de dierenwinkel gekocht, en ze waren geschikt voor jonge vogels. Zijn er soms verschillende soorten meelwormen, en dat dit de verkeerde zijn? Ze zijn niet echt groot en ik heb ze gisteren levend in het bakje gedaan. Normaal hebben ze dat al binnen 10 minuten door, maar nu kijken ze er niet eens naar.
Ik zou hier graag wat meer info over hebben, want ik kan er op internet niks over vinden.
Alvast bedankt.
Jolanda
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (2)
Hoi Jeanette,
Hartelijk bedankt voor je antwoord. Ik zie hier de ouders heel vaak lang wegblijven om voedsel te zoeken, vandaar dat ik dus dacht, ik ga maar meelwormen ophangen. De voorgaande jaren deed ik dat soms ook, maar dan nog haalde ze ook rupsen e.d., en aten ze vaak zelf tussendoor even een meelworm, maar gaven er ook enkele aan de kleintjes. Het is echt heel opvallend dat dit nu niet gebeurd.
Maar inderdaad misschien een goed idee om de vraag ook eens te stellen aan de vogelbescherming. Misschien dat het toch ook in het soort meelwormen zit. Ik heb er echt geen idee van.
In ieder geval bedankt voor je genomen moeite om mijn vraag te beantwoorden!
Groetjes, Jolanda
Misschien heeft het te maken met het grote( tenminste hier...) aanbod momenteel van allerlei rupsjes en andere insecten als natuurlijk voedsel waarmee de jongen worden gevoerd? Het ene jaar kan het natuurlijke voedselaanbod net niet parallel lopen met het uitkomen van de eitjes, of zijn er weersomstandigheden die roet in het aanbod gooien. En het andere jaar loop dat vrij synchroon. Nu lijkt het ((tenminste hier) een heel goed jaar voor natuurlijk voedsel, en zie ik ze af en aan vliegen met hoofdzakelijk rupsen voor de jongen.
Persoonlijk zou ik nu - onder de huidige omstandigheden met heel veel natuurlijk voedsel- niet bijvoeren, maar ik weet dat Vivara/Vogelbescherming (die al die spullen verkopen) daar wel positief tegenover staan.
Bovendien hangt het er vooral van af of er voldoende bomen/struiken/planten in je woonomgeving zijn waarop rupsen en andere insecten te vinden zijn.
Je zou eventueel de vraag nog eens even bij de Vogelbescherming kunnen stellen,Jolanda.